Brygger alt fra varm kaffe til koldt øl

Hvem er Kinas Facebook og Twitter?

I mine artikler om sociale medier nævner jeg hyppigt de kinesiske, som meget få har kendskab til i Danmark.

Vi kender alle Facebook, som tre af fire voksne danskere bruger. Instagram er også udbredt på vores breddegrader – især til disse ugers sommerferie billeder. Snapchat er populær hos teenagerne, mensTwitter mest har journalister, kulturfolk og offentlige myndigheder blandt sine få danske brugere.

Hvem er f.eks. WeChat, QQ. Momo eller Baidu?

Ingen af dem er i nærheden af Facebook i størrelse. Det vil sige 2,4 milliarder brugere om måneden. De når heller ikke WhatsApp med 1,5 mia. anvendere, men den største af de kinesiske sociale medier – WeChat – ligger nu på niveau med Instagram. Det vil sige godt en milliard brugere.

Kina er en stor nation med mange indbyggere. Alligevel er de kinesiske sociale mediers størrelse imponerende. De bliver jo stort set kun brugt af ét land – plus naturligvis mange af de kinesere, der bor andre steder verden over.

Kinas sociale medier har samtidig den fordel, at de ikke har nogen konkurrence udefra. De skal kun slås med medier fra deres eget land. Facebook, Instagram, YouTube, WhatsApp, Twitter, Snapchat osv er alle forbudt i Kina.

Hvis WeChat markedsførte sig i hele verden, kunne det blive til en alvorlig konkurrent for Facebook.

På Leifshows holder vi et vågent øje med flere af Kinas sociale medier. Det er nemlig ofte her, at man finder nyhederne først om både kinesiske mobiltelefoner og deres konkurrenter fra USA, Sydkorea og Japan.

Til orientering kommer her en lille oversigt over de største sociale medier i Kina lige nu. Informationerne stammer bl.a. fra det kinesiske reklamebureau Dragon Social:

WeChat – 1,1 mia. brugere
WeChat er egentlig en meddelelses-app a la WhatsApp og Messenger, men indeholder langt flere features og funktioner end sine rivaler fra Vesten. Derfor kan WeChat bedst beskrives som en mix af Facebook, WhatsApp, Google News, Tinder og Pinterest.

Den utroligt populære app kommer fra Tencent, der også leverer computerspil, online shopping og finansielle services. Måske har Mark Zuckerberg fået inspirationen til sin nye Facebook valuta Libra ved at kigge på WeChats udvikling i Kina.

En anden særkende ved WeChat: Den indeholder ti millioner små apps fra andre softwarehuse. De kaldes for WeChat mini-programmer.

Over 85 pct af kinesere med smartphone bruger WeChat. Det er en markedsandel, som Facebook kun kan drømme om.

QQ er kinesernes næststørste medie. Det har over dobbelt så mange brugere i Kina, som Twitter eller Snapchat har i hele verden.

QQ – 803 mio. brugere
Ligesom WeChat kommer QQ fra Tencent koncernen, og de to sociale medier konkurrerer på livet løs med hinaden. QQ er også en meddelelses-app, der tilbyder ekstra ting som spil, shopping, mikro-blogging, musik, film, gruppe-chat og internet telefoni.

QQ var en af Kinas første sociale medier og har især en stor brugergruppe blandt kontorfolket, der bruger pc’er.

Hvor WeChat krævet et telefon nummer for at blive registreret som bruger, klarer QQ sig uden. I stedet har hver bruger en unik tal-ID.

Youku – 580 mio. brugere
Som navnet antyder er Youku kinesernes svar på YouTube. Populariteten er tilsyneladende faldet noget i de seneste par år, men video-app’en holder sig stadig i Top-10 over Kinas største sociale medier.

Mens bruger-genereret indhold efterhånden er det mest populære på YouTube, dominerer professionelt fremstillede videoer på Youku, Det er f.eks. tv-serier og hele biograffilm.

Meitus filtre til at manipulere med fotos på sin smartphone er imponerende.

Meitu – 455 mio. brugere
Meitu kan minde meget om Instagram og Snapchat, når disses brugere bliver mest kreative med filtre og ”forbedring” af fotos. De tilbudte værktøjer er mere avancerede end hos de vestlige rivaler, og selv Photoshop specialister kan blive imponeret af mulighederne i Meitu.

App’en er voldsomt populær hos Kinas teenagere. 81 pct. af brugerne er piger og kvinder. Stort set alle kinesernes selfies har været en tur forbi Meitu, inden de bliver offentliggjort.

Meitu har desuden den fordel, at man kan sende sine færdige billeder direkte videre til landets øvrige sociale medier….

Sina Weibo – 447 mio. brugere
Hvor WeChat bruges meget som Facebook i resten af verden, er Sina Weibo kinesernes svar på Twitter. Begge platforme bruges i stor stil som reklame-platform.

Weibo er en såkaldt “mikro-blogging” system, hvor indlæg har en begrænset størrelse. De kan ledsages af fotos, videoer og GIF animationer.

På Weibo kan brugere følge en person, læse vedkommendes indlæg, like og dele dem, uden at man kan følge personen bagud.

(Foto: MF Evelyn / Unsplash)

 

Meituan-Dianpin – 382 mio. brugere
Meituan-Dianpin begyndte som to separate apps til anmeldelse af restauranter, men har siden fusionen udvidet sit repertoire til at  platform til at anmelde restauranter, men har i de senere udvidet sit repertoire til at omfatte mange flere ting som f.eks. hoteller, barer, cafeer, skønheds-klinikker og fitness centre.

Amerikanere vil nok sammenligne app’en med den amerikanske Yelp, mens vi slet ikke har noget lignende i Danmark. I hvert fald ikke med samme relative udbredelse.

I dag består Meituan-Dianpin af fire separate apps, hvor man også kan bestille bord på restauranter, købe take-away eller booke biograf-billetter. Tjenesten håndterer over 20 millioner ordrer om dagen.

Baidu Tieba – 300 mio. brugere
Baidu Tieba er en sjov blanding af en søgemaskine og et diskussions-forum online. Den bedst sammenlignelige platform i Vesten er nok Reddit.

På Baidu Tieba finder brugerne online diskussioner ved hjælp af søgeord. Emnerne er alt mellem himmel og jord. Hvert ”tieba” forum har sin egen moderator til at styre aktiviteten.

Zhihu er Kinas svar på Qoura. De stillede online spørgsmål får ofte tusinder af svar og kommentarer.

Douban – 300 mio. brugere
Douban er et socialt medie, der fokuserer på livsstil, kultur og mode. Brugerne diskuterer f.eks. livligt om nye bøger, film, tøj, sko, musik og koncerter.

Indholdet i Douban skifter ofte og hurtigt. Det er her, man kan finde ud af, hvad der lige nu er trendy og cool hos unge kinesere i landets storbyer.

Brugerne finder hinanden ud fra interesser og samme smag. Via platformen kan man booke billetter til biograf og koncert, downloade e-bøger eller lytte til det sociale medies egen radio station douban.fm.

Zhihu – 160 mio. brugere
Zhihu er en spørgsmål-svar service, der kan minde meget om Quora. Zhihu kan blot meget mere og har flere features, der også kunne ligge på Facebook.

Sammenlignet med Quora er Zhihus brugere enormt engagerede. Tusinder af svar er ikke usædvanlige – selv på meget specifikke spørgsmål.

Momo – 108 mio. brugere
Momo er ganske enkelt kineserne svar på USA’s Tinder eller Danmarks dating.dk. Det er en ren mobil app, som faktisk er Kinas tredjestørste af slagsen – efter WeChat og QQ.

Selvom Kina nu har fået en direkte Tinder-kopi i skikelse af Tantan, er Momo fortsat den mest populære metode til at finde en kæreste i det store land.

Momo bruger meget korte præsentationer og breve til hinanden. Det hele må gerne gå hurtigt. Derfor har app’en også ”live” streaming med og uden video billede på….

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Brygger alt fra varm kaffe til koldt øl