Når lyrik og musik bliver mode

Facebook skærper ejerskab

Det har været kendt længe, at Facebook prøver at bygge en fælles teknologi platform, som alle social media gigantens populære apps skal køre på.

Det vil gøre det nemmere for Facebook at komme med nye features, retteæser og opdateringer, der kan installeres på én gang på både Facebook, Whatsapp, Instagram og Messenger.

Det vil også betyde, at meddelelser, indlæg, fotos og kommentarer kan spredes til alle fire apps på brøkdele af et sekund. Nogle vil elske det. Andre mener, at det vil være et drab på de enkelte app’s selvstændighed.

Siden Facebook købte Instagram i 2012 og WhatsApp i 2014, har app’ene langt hen ad vejen kørt deres eget liv. De har fået nye funktioner, som stort set er ens på alle tre platforme– f.eks. Stories, som Facebook har tyvstjålet fra Snapchat – men så heller ikke meget mere.

I Danmark er WhatsApp Messenger relativt ukendt, men på verdensplan er den faktisk Facebooks næststørste app. WhatsApp har 1,5 milliard månedlige brugere og 500 millioner, der kigger forbi hver eneste dag.

 

Selvom Facebook fortsat tjener styrtende med penge, vil det store softwarehus gerne effektivisere sine produkter. Hvis man kan nøjes med at trykke på én knap, så reklamer lægges automatisk ind i alle app’ene, er der jo meget tid at spare.

Facebooks nye fælles platform ventes realiseret senere i år eller måske først næste år. Inden da får brugere af Instagram og WhatsApp dog allerede en forsmag på fremtiden.

Facebook har nemlig besluttet, at de to apps skal have nye navne. Fremover skal de hedde henholdsvis ”WhatsApp from Facebook” og ”Instagram from Facebook.” Det kommer til at stå på skærmene hos 1,5 milliarder WhatsApp og godt 1,0 millliarder Instagram brugere verden over-

Selvom de ikke vil mærke nogen forskel i praksis, har beslutningen skabt et mindre rama-skrig på internet. En del entusiaster mener nemlig, at WhatsApp og Instagram vil miste deres særkende og nu blot bliver en forlænget arm for Facebook.

Det er ikke, fordi det går dårligt for Facebook, at Instagram og WhatsApp nu skal have nyt efternavn. Facebook har i dag 2,4 milliarder brugere – over halvdelen af verdens internet brugere og mere end hvert femte menneske på denne klode. (Infografik: Statista).

Det med særkenden behøver ikke at være rigtig, men slægtskabet med Facebook bliver i hvert fald styrket. Både teknologisk, når den nye fælles ”undervogn” kommer. Og image-mæssigt, hvad der nok gør mere ondt.

I øjeblikket er der nemlig ikke voldsomt mange, som har lyst til at prale af, at man hører til Facebook. Stribevis af lækager og skandaler om salg af brugernes private informationer har skadet Facebooks image gevaldigt.

Godt, at man så har så mange penge i kassen, at det kan være lige meget, når man får 33 milliarder kroner i bøde for at have overtrådt reglerne om databeskyttelse.

Facebook ledelsens åbenlyse arrogance fik i det seneste år til resultat, at både stifterne af WhatsApp og Instagram til at smække med døren. De kunne ikke længere lide lugten i bageriet, selvom de havde fået store beløb for at sælge deres ”børn” til Mark Zuckerber og fortsat tjente en god skilling for at være under-direktør i deres gamle firma.

Mon navneskiftet hos Instagram og WhatsApp er en første antydning af, at Mark Zuckerberg snart lægger alle sine apps på samme “undervogn? (Foto: Facebook)

Nogle kritikere mener, at WhatsApp og Instagram nu vil blive trukket ned i sølet, hvor Facebook ligger og roder rundt. Men det er noget sludder. De fleste brugere af de to apps er godt klar over, at deres online yndlinge var ejet af Facebook. Det har jo aldrig været nogen hemmelighed. Tværtimod.

Hvad Facebook selv får ud af navneskiftet, er der mere tvivl om. Facebook forbedrer næppe sit eget image. Det kan kun være, fordi Facebook ad den vej markerer første skridt mod en fælles platform.

Det passer også fint i hak med, at en Facebook talsmand i weekenden sagde til amerikanske medier, at ”vi ønsker at være mere tydelige omkring, hvilke produkter der hører under Facebook”.

Tilbage i juni tog Facebook allerede et første, mere usynligt skridt i retning af en stærkere integration af sine datterselskaber.

Da begyndte Facebook nemlig at flytte e-mail adresserne hos medarbejdere u Instagram, WhatsApp og Oculus over til xxxxx@fb.com. Indtil da havde folkene haft email-efternavne hos deres respektive arbejdsgivere….

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Når lyrik og musik bliver mode