Her er ”grønne” AirPods

Så meget kan børn tjene på YouTube

Takket være moderne teknologi er det at tjene penge ikke længere forbundet med traditionelle jobs, hvor man går på arbejde mellem ni og sytten. Internet og tech har skabt mange forskellige nye erhverv, hvor det at være blogger, influencer og yoytuber har gjort en del mennesker meget rige.

Tag nu f.eks. den kun seks-årige Boram fra Sydkorea. Hun har fået så mange tilhængere på YouTube, når hun afprøver nyt legetøj, at store firmaer betaler hende formuer for at få deres produkter vist i hendes videoer.

Faktisk har den lille pige nu skrabet så mange penge sammen, at hun har kunnet købe et hus til sig selv og sine forældre i det fornemme Gangnam kvarter af Seoul. Prisen for huset er otte millioner USD eller 54 millioner kroner.

Borams succes på internet får dog ikke kun ros og anerkendelse. En del kritikere mener at vide, at den seks-årige bliver udnyttet finansielt af sine forældre.

Det skulle så heller ikke være første gang, man hører det. Hvor mange gange har den samme kritik lydt om børne-stjerner i film, tv og popmusik. Tænk f.eks. på den unge Michael Jackson eller på Britney Spears i begyndelsen af sin karriere.

Kritikken af Boram kommer i mere organiseret form. NGO’en “Save the Children” er således stærkt bekymret. Ikke kun for den lille pige selv. Men også fordi indholdet af hendes YouTube videoer angiveligt kan have en skadelig virkning på andre børn.

Børne-stjerner på YouTube er skam heller ikke et nyt fænomen. I 2018 toppede den syv-årige Ryan det amerikanske finans-magasin Forbes liste over  de højest betalte youtubere. Ryan skal alene sidste år have tjent 75 millioner kroner – 11 mio. USD.

Ryan er blevet en rig knægt af at optræde på YouTube. Eller er hans forældre?

Det er nok ikke helt uden grund. Ifølge analyse-firmaet Pew Research Center bliver videoer med børn under 13 år nemlig set tre gange så mange gange på YouTube som andre videoer. Også, selvom videoerne slet ikke er lavet til det unge publikum.

Den nye undersøgelse afslører, at video-indhold med børn i hovedrollerne – og beregnet til børn – bliver klikket på og set i gennemsnit 416.985 gange. Andre typer YouTube videoer uden børn når kun 96.000 views i gennemsnit.

Det specielle i denne sammenhæng er, at børn under 13 år slet ikke må bruge YouTube ifølge amerikansk og europæisk lovgivning. Men eftersom videoerne er gratis, og selv børn på fire-fem år udmærket ved, hvordan tv, tablet, pc og mobiltelefoner virker, er der ingen, som overholder de regler….

(Infografik: Statista.com)

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Her er ”grønne” AirPods