Er Netflix på vej yt?
Lige nu er det svært at se, at artiklens overskrift kan retfærdiggøres. Det går jo fantastisk godt for Netflix, der får flere og flere brugere. Oven i købet kan Netflix tillade sig at sætte abonnements-prisen op, uden at kunderne løber væk i skarer.
Hvordan kan man så påstå, at Netflix er i krise?
Det kræver, at man kigger lidt frem i tiden. Inden årets udgang kan de flere af de partnere, som har gjort Netflix til en gigantisk succes med masser af godt indhold, lige pludselig blive til streaming-gigantens værste fjender.
Det store amerikanske finansmedie Forbes brugte forleden overskriften ”Netflix’ værste mareridt bliver virkelighed.” Det var for at markere, hvor ondt det vil gøre på Netflix, at Disney koncernen har opsagt sit samarbejde.
Disney åbner i stedet sin egen konkurrerende streaming-kanal som direkte rival til Netflix: Den indeholder ikke kun de berømte tegnefilm med Anders And og Mickey Mouse.
Disney ejer flere af verdens mest succesrige biograffilm fra de senere år – deriblandt ”Star Wars” og filmene med Marvels superhelte a la ”Avengers”, ”Hulk”, ”Spider Man”, ”Ironman” eller ”Guardians of the Galaxy”.
Desuden har Disney for nylig købt Fox koncernen og dermed fået adgang til f.eks. ”Simpsons” tegnefilmene. De bliver et stort tab for Netflix, når det forsvinder fra kataloget om et par måneder.
Succes-film løber væk
Dertil kommer, at Netflix også snart mister to af sine allermest populære serier.og store publikums-hits – nemlig ”Friends” med Jennifer Aniston og ”The Office.”
Ifølge det amerikanske analyse-firma Jumpshot står Netflix til at miste over halvdelen af sine 50 mest sete tv-serier. De ejes af andre filmselskaber, som bare lejede dem ud til Netflix. Nu vil selskaberne selv score hele kassen ved at åbne egne streaming tjenester.
Netflix forsøger at svare igen på truslerne ved at øge produktionen af egne film og serier. I år investerer Netflix således 15 mia USD i nyt indhold. Det er mere end nogen anden film- og mediekoncern – Disney indberegnet.
Det kan sagtens lykkes: Da Netflix i sidte uge lancerede den tredje årgang af ”Stranger Things” serien, slog den samtlige tilskuer-rekorder. I løbet af et par dage klikkede 40,7 millioner Netflix brugere ind på mystery-filmene. Næsten 20 pct streamede sig igennem alle afsnit på en enkelt weekend.
Problemet er, om det er nok på lidt længere sigt.
Det kan nemlg være svært at overbevise publikum om, at de skal kaste sig over nye produktioner, når de egentlig tegnede abonnement på Netflix, fordi alle de gode gamle lå her – og man kunne se klassikerne, lige præcis når man havde lyst. Ikke når tv-stationerne fandt plads til dem i deres programflade.
Desuden står Netflix nu overfor tre giganter, der har langt flere økonomiske muskler og stærkere markedsførings-kanaler at sende deres produkter ud via.
Den ene er selvfølgelig Disney. Den anden er Apple og den tredje AT&T. Sidstnævnte er nu om dage er meget andet end USA’s største teleselskab. AT&T ejer nemlig også HBO, CNN og filmgiganten Warner Bros.
Apple kommer til september med streaming-tjenesten Apple TV+. Den satser mere på kvalitet end kvantitet og har bl.a. sikret sig eksklusive tv-serier lavet af ingen ringere end Steven Spielberg.
I midten af november fyrer Disney løs på det amerikanske marked, hvor et abonnement skal koste 6,99 USD. Det er næsten halv pris af Netflix. Europa får så Disneys streaming tjeneste at se fra næste forår.
2020 bliver også året, hvor AT&T lancerer den nye HBO Max kanal, hvor man vil kunne streame hits som ”Friends”, ”Game of Thrones”, ”Sopranos” og ”Westworld.”
Fra succes til….
Indtil videre kan Netflix kalde sig selv for en succes. Ligesom Apples iTunes og senere Spotify for nogle år siden vendte op og ned på musikbranchen, har Netflix lært tv- og film-bosser at stave til ordet streaming.
Det har givet Netflix en konstant medvind. Både hos publikum og hos mange skuespillere og film-magere, der havde svært ved at få deres projekter igennem en traditionelt tænkende Hollywood verden. Netflix var til gengæld sjældent bange for at tage selv smalle niche-produktioner.
I dag har Netflix 150 millioner abonnenter – heraf flere hundrede-tusinder i Danmark. Omsætningen er samtidig vokset til 15,9 mia. USD eller ca. 108 milliarder kroner.
Det er sket på bekostning af en enorm gældsætning. Netflix kører selv efter xx år på bagen stadig med et stort underskud. Det kan i sidste ende blive Netflix Archilles-hæl, når selskabet skal ud og slås direkte med Disney, AT&T, men også Apple, Google og Amazon. De vil alle med på strømmen….
Ingen kommentarer endnu