Klima er en større trussel

CC er til moderigtige piger

Når en mobilfabrikant har en masse gode ideer, som gerne skal sælges videre til det store publikum, er det ikke altid en god idé at markedsføre dem alle via samme navn.

Samsung forsøger at gøre det, hvilket så også betyder, at man kan vælge mellem et utal af modeller i flere forskellige familier – Galaxy A, Galaxy S, Galaxy M, Galaxy F osv.

Huawei har valgt en anden strategi. Den kinesiske telegigant sælger sine mobiler både under eget navn, som Honor og som Nova. Mange af telefonerne er næsten ens, men de markedsføres forskelligt og til varierende priser.

Den nye CC linie fra Xiaomi skal sælges som moderigtige telefoner til et ungt publikum.

Verdens fjerdestørste mobilfabrikant – Xiaomi – følger nu i Huaweis fodspor. Natten til i dag har har det store Kina-mærke lanceret CC telefoner. Et nyt, meget moderigtigt mærke af smartphones, der skal sælges på livsstil og lidt mindre på teknologi.

Det er det fjerde brand, som Xiaomi sælger sine mobiler under. I forvejen bruger Kinas næststørste fabrikant både Xiaomi navnet til sine dyrere modeller, Redmi til lavpris og Pocophone til de ekstremt billige.

Ud fra de første billeder, der er landet fra Kina på min laptop, ser Xiaomi CC telefonerne elegante ud. Målgruppen ser ud til at være unge og måske især unge kvinder. Altså en ny direkte rival til Apples iPhones, der plejer at være kvinders og pigers foretrukne mobil.

Xiaomi kommer i første omgang med to CC modeller. Begge har de seneste nye AMOLED displays fra Samsung, fingeraftryks-skanneren gemt inde i skærmen og tre kameraer på ryggen. Hoved-kameraet følger den aktuelle mode-trend og disker op med en 48 megapixel billedsensor fra Sony – IMX586 hedder den.

Meget enkelt og stilrent design. I gamle dage blev Xiaomi kaldt Kinas svar på Apple.

De to andre objektiver er en 8 megapixel til super-vidvinkel med 118 graders billeder og en 2 MP sensor til at skabe bedre dybde i fotos. På fronten sidder en 32 megapixel selfie skyder fra Samsung  med gode egenskaber til fotos i dårlig belysning.

Det lyder alt som ret normale specifikationer for en moderne mellemklasse telefon – og er det også. Men selvfølgelig er der også lidt ekstra og legesygt. CC telefonerne bruger sin kunstige intelligens til at gøre menneskene på billederne mere smukke. Brugeren har således rådighed over en stribe forskellige filtre og digitale makeup redskaber. Målgruppen er jo unge kvinder.

Den ”store” af de to nye telefoner er Xiaomi Mi CC9, som kommer med en 6,4 tommers skærm næsten helt uden rammer omkring. Grafikken er Full HD+ med 2.240 x 1.080 punkter). I toppen sidder et lille dråbe-formet indhak til selfie kameraet. Alt i alt er det med til at få displayet til at fylde 91 pct. af fronten. Flot for en mellemklasse telefon.

Processoren er Qualcomms Snapdragon 710 med op til 8 GB RAM og 256 GB lager. Den er udstyret med Game Turbo 2.0, der gør telefonen meget bedre til computerspil. Med turboen tændt, nedprioriteres andre telefon-funktioner som opkald, sms, email osv. Alle kræfter skal bruges på spillet.

Xiaomi bruger kunstig intelligens til både at “smukkesere” billeder og lægge digitalt makeup på de ansigter, der bliver fotograferet.

Xiaomi bibeholder det gamle 3,5 mm hovedtelefon-stik og tvinger derfor ikke sine købere til at gå over til trådløse hovedtelefoner. Batteriet er på 4.030 mAh med 18 watt hurtig opladning. Vægten er 179 gram – altså ikke en mobil på slankekur.

Lillesøster Xiaomi Mi CC9e er med en 6.08 tommers skærm, der har den dårligere HD opløsning på 1.560 gange 720 pixels. Som hos storesøster ligger Samsungs sarte AMOLED display gemt bag ridsefast Gorilla Glass 5.

Motoren er den helt nye Snapdragon 655, der har otte kerner og 4 eller 6 GB RAM og 64 eller 128 GB lager at brede sig i. Der er Dual SIM, 3,5 mm hovedtelefon stik, 4.030 mAh batteri og rimelig hurtig opladning med 10 watt. Begge telefoner kører med Android 9.0 Pie og Xiaomis egen MIUI brugerflade.

Priserne ser attraktive ud – hvis man hører til dem, der ikke vil betale en formue for en iPhone eller en Samsung. Den lille CC9e variant koster fra 1.299 yuan i Kina, hvilket kan oversættes til 1.350 kroner i Danmark. Den større CC9 er prissat til 1.799 yuan eller ca. 2.000 kroner inkl. den høje danske moms.

Desværre får vi nok ikke CC at se på vores breddegrader lige med det samme. Teleselskabet 3, der sælger Xiaomi i Danmark, har ingen umiddelbare planer om at tage de nye moderigtige telefoner hjem i sit sortiment….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Klima er en større trussel