Leica er fortsat en kostbar fornøjelse

Huawei har solgt 100 mio. mobiler i år

Ingen tvivl om, at Huawei fremstiller glimragende mobiltelefoner. Blandt de bedste – hvis ikke de bedste – man kan købe på markedet.

Det beviser Huawei atter i dette forår, hvor virksomheden har solgt over 100 millioner smartphones fra 1. januar til den 30. maj. Det er betydeligt hurtigere end i 2018, hvor Huawei skulle bruge 49 dage flere for at nå det magiske tal.

100 millioner er Huawei efterhånden ved at melde ud hvert år. Første gang, verdens næststørste smartphone fabrikant nåede milepælen, var i 2015. Da kom tallet først i hus den 22. december.

Spørgsmålet er imidlertid, hvad der vil ske fremover. Den 19. august træder USA’s forbud mod at handle med Huawei i kraft.

Den betyder, at Huawei mobiler produceret efter denne dato ikke længere må indeholde elektronik fra amerikanske fabrikanter.

Men hvad værre er – fremtidige Huawei telefoner vil være udelukket fra Android og millioner af apps. Android sidder på 86 pct af alle smartphones i dag.

Gamle Huawei mobiler, der er produceret frem til midten af august, er ikke berørt af USA’s boykot. De fleste nuværende Huawei telefoner er altså ikke berørt og vil også få fremtidige Android opgraderinger.

Til gengæld er det højst tvivlsomt, om Huawei vil kunne bibeholde sin flotte markeds-position fra efteråret. Medmindre da – og det håber de fleste vel – at Donald Trump kan blive enig med Beijing og få stoppet den ødelæggende handelskrig.

Huawei er begyndt at sælge rigtigt mange smartwatches på det danske marked. De kan kompensere for lidt af den nedgang i mobiltelefon-salget, som det kinesiske mærke venter til efteråret.

Danmark er et rigtig stærkt marked for Huawei, der i april nåede en markedsandel på 23 pct. af solgte smartphones i vores lille land. Ikke mindst takket være bestsellere som Huawei P30 Pro, P20 Pro og P20 Lite.

Målet var egentlig at nå en markedsandel på 25 pct. i år, men den kan Huawei realistisk set ikke nå på grund af handelskrigen. Den vil nemlig også påvirke salget i Danmark. Nu regner Huawei med at kunne forsvare sine 20 pct, der var markedsandelen i 2018.

Trods de truende skyer fra USA er Huaweis danske landechef, RenKe, fortsat optimistisk:

”Vores danske salg af tablets og wearables som f.eks. smartwatches vokser stærkt og kan stort set udligne det fald, vi forventer i smartphones til efteråret,” siger han.

Huawei ligger på andenpladsen i Danmark, når det gælder tablets, der ikke er påvirket af handelskrigen. Danskerne har desuden købt over 6.000 Huawei Watch GT ure i april, maj og juni. Dertil kommer mindst 4.000 Freebuds Lite øretelefoner her i juni og juli….

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Leica er fortsat en kostbar fornøjelse