Bær musikken på din ryg

Apple bekæmper Fake News

Sidste år købte Apple software firmaet Texture som en slags ”Netflix for magasiner”. Opkøbet skulle være del af en større plan, hvor Apple lancerer sin egen nyheds- og tv-kanal med digitale abonnementer på kendte nyhedsmedier som f.eks. ”Wall Street Journal” og en række kendte magasiner.

Denne nye videostreaming service har premiere i næste uge den 25. maj, men allerede forinden har Apple meddelt, at man vil hjælpe sine brugere og læsere til bedre at kunne identificere og afsløre falske nyheder. Ikke kun i Apples egne medier, men også generelt på internet.

Det nye ”anti fake news” initiativ vil blive lanceret både i USA og Europa. Apples topchef Tim Cook har samtidig understreget, at projektet ligger ham meget på sinde:

På mandag løfter Apple sløret for, hvordan man vil udfordre Netflix med en ny video streaming service.

”Nyheds-forståelse er vital for at opretholde en fri presse og få demokratiet til at trives. Vil vil samarbejde med markedets dygtigste organisationer for at opnå dette mål.”

Cook satte også navn på nogle af Apples partnere i bekæmpelse af falske online nyheder. Det er bl.a. Common Sense, News Literacy Project og Osservatorio, der alle arbejder med at gøre unge mennesker til aktive og engagerede borgere.

Apple er hverken først eller den eneste af internet giganterne, som gør sig anstrengelser for at bekæmpe Fake News. Facebook vil f.eks. introducere ekstra informations-funktioner, som skal gøre det muligt for social media brugere at vurdere teksters indhold og troværdighed bedre.

Apple støtter flere initiativer, der skal uddanne børn og unge i at kende forskel på ægte og falske nyheder.

Facebooks datterselskaber WhatsApp har allerede rullet nye features ud, som skal hjælpe med at identificere falske nyheder. Tilsvarende har YouTibe lanceret workshops, hvor man vil uddanne teenagere i, hvordan man spotter Fake News.

Apple har været dygtig til at holde låget over, hvor omfattende den nye video streaming service er, som ”æblerne” introducerer mandag eftermiddag dansk tid. De fleste regner dog med, at det bliver en direkte konkurrent til Netflix, Amazon, HBO og Disney.

I løbet af 2018 har Apple brugt over en milliard dollars på at købe indhold i form af tv-serier, film, shows og adgang til nyhedskanaler. Det lyder af mange penge, men er faktisk kun en ottende-del af, hvad Netflix spenderede sidste år.

Apples opkøb af Texture skal sikre, at den nye æble kanal til tv og nyheder får godt indhold fra kendte magasiner.

Desuden har Apples første sporadiske forsøg udi video streaming ikke ligefrem været kronet med succes. ”Abernes Planet” serien og ”Carpool Karaoke” via iTunes var en fiasko.

Omvendt plejer Steven Spielberg med en ny ”Amazing Stories” serie og Oprah Winfrey at være sikre kort på hånden. Begge har underskrevet fler-årige kontrakter med Apple.

Efter sigende skal Apple også være i gang med at producere en serie baseret på Isaac Aasimovs ”Foundation”, ligesom folkene bag ”Battlestar Galactica” bliver betalt for at genoplive science fiction shows i universet.

Oprah Winfrey har sikkert solgt sig dyrt, før Apple fik lov til at vise hendes shows på sin nye video streaming tjeneste.

Desuden skal Apple forhandle med flere af sine teoretiske konkurrenter om at overtage deres hits til sin nye platform. Samtaler skal have fundet sted med bl.a. HBO og Showtime.

Endelig blev det offentliggjort i går, at USA’s berømte finans-avis ”Wall Street Journal” vil levere indhold til Apples nye tv-satsning. Det er et interessant svar på, at Disney koncernen netop har købt tv-kanalen Fox, der er Donald Trumps yndling….

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Bær musikken på din ryg