Huawei laver også elegante laptops

Hver 3. mobil i Europa er et kinesisk mærke

I disse dage, hvor mobil-interesseredes øjne er vendt mod MWC udstillingen i Barcelona, kan det måske være en god idé at kigge lidt bag de mange tal. De afslører nemlig mange ting omkring udviklingen i disse år. Hvem der er vindere, og hvem er taberne.

Hver tredje smartphone, der sælges i Europa, kommer således fra et kinesisk mærke. Altså ikke Apple, Nokia, Samsung, LG mm.  Men snarere Huawei, Xiaomi, OnePlus, Vivo osv.

Det er tre gange flere end i 2011, hvor kun 11 pct. af mobilerne havde et kinesisk logo trykt på – viser en ny analyse fra Canalys. I 2018 var det 32 pct.

Kinesiske smartphone mærker har tredoblet deres markedsandel i Europa. (Infografik: Statista.com)

Forklaringen er ikke kun, at kineserne kan bygge smartphones godt og billigt. Årsagen er også storpolitisk. De stigende handels-gnidninger mellem USA og Kina har nemlig fået kineserne til at satse stærkere på Europa.

Det har især Huawei været hurtig til. Sidste år var mærket således nummer to på det danske marked i perioder. Og syd for grænsen købte tyskerne så mange P20 Lite telefoner i efteråret, at den var den mest solgte smartphone på markedet.

Globalt set slås Huawei og Apple om at være nummer to – efter Samsung. I andet og tredje kvartal sidste år havde Huawei næsen foran, mens Apple reddede årets fjerde kvartal hjem til sin fordel.

Set over hele 2018 holdt iPhone sin andenplads på verdensbasis, fortæller analysefirmaet IDC.  Den ryger nok igen her i 2019, for mens Apples salg af mobiler er faldende på grund af de høje iPhone priser, marcherer Huawei frem med syvmile skridt.

Her er de fem største smartphone mærker i verden. Mens Samsung og Apple går tilbage, marcherer kineserne frem med store skridt. (InfografiK. Statista.com)

Bemærkelses-mæssigt i den forbindelse er, at Apple opnår sit iPhone salg over hele verden. Også i Kina, der ellers er Huaweis hjemmebane. Huaweis telefoner sælges derimod slet ikke i USA, der er verdens næststørste mobil-marked efter Kina.

Selvom det ikke går så godt længere, lever Apple fortsat højt på sit image, der gør iPhones mere trendy hos især kvinder end Android telefoner. Det gælder også i Danmark, hvor iPhones sidste år havde en markedsandel på 40 pct.

Alle Android mærker havde 60 pct. tilsammen – med Samsung som klart størst foran Huawei. Det mener i hvert fald analytikerne fra IDC. Huaweis tilsvarende tal fortæller en helt anden historie.

På verdensbasis solgte Huawei 34 pct. flere smartphones i 2018 end i 2017 – 206 millioner sidste år for at være præcis. Apple fik afsat knap 209 millioner iPhones, men tjente mange flere penge på  hver telefon end nogen anden fabrikant på markedet.

Udviklingen er gået helt modsat hos Samsung og Apple, når man kigger på salget af mobile enheder i de seneste fem år. (Infografik: Statista.com)

Apple har til gengæld en anden risiko. Æblerne er meget mere afhængige af iPhone salget, end Samsung er af Galaxies eller Huawei af Mates og P-type telefoner. Samsung har sine tv og chips at hente pengene på. Huawei scorer guld som verdens største leverandører af udstyr til mobile telenet.

I 2018 omsatte Apple dobbelt så meget på sine smartphones, iPads og ure som Samsung. 157 milliarder USD mod 86,9 mia. Det er det laveste tal for Samsung siden 2018 – og viser, hvorfor de nye Galaxy S10 og Galaxy Fold telefoner er så vigtige for den sydkoreanske gigant.

Lige nu kæmper Samsung på to fronter, når det gælder mobiltelefoner: Kineserne nupper større og større andele i de lavere prisklasser, mens Apple fortsat er det foretrukne mærke for mange ”premium” kunder….

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Huawei laver også elegante laptops