Sæt en udstødning på dit tv

Snapchat klar med tredje omgang briller

Mange unge danskeres favorit bland sociale medier – Snapchat – har haft en noget svingende succes, når det gælder reelle tal.

Som det eneste af verdens store sociale netværk måtte Snapchat acceptere en reel nedgang i medlemstallet i det seneste kvartal.  Tre millioner brugere tabte Snappen.

Endnu værre går det med finanserne, hvor Snapchats ellers sjove påfund slet ikke er slået an hos det sociale medies ellers købelystne unge publikum.

Det gælder først og fremmest markedets første briller med indbygget kamera og Bluetooth, så brugerne kunne sende små videoer – og senere også fotos – af, hvad de så med deres egne øjne. Skægt til f.eks. fester, receptioner, en tur på stranden eller ved koncerter.

Selvom ideen med briller, der har indbygget kamera, er oplagt, har salget svigtet for Snap.

Selvom Snapchat Spectacles har fået massiv omtale i alverdens medier og på internet, har salget svigtet i to omgange. Både første og anden generation af brillerne er gået over disken i langt lavere antal, end ledelsen i det børsnoterede Snap Inc selskab havde regnet med.

For nylig måtte Snap så tage en nedskrivning af regnskabet med hele 40 millioner USD – ca. 267 mio. kroner – som følge af usolgte Spectacles 2 video- og fotobriller.

Tilsyneladende får det ikke Snap til at opgive planerne om en tredje generation af brillerne, som vil blive langt mere avancerede end forgængerne. Samtidig bliver de 100 US dollars dyrere, hvilket normalt ikke er nogen god taktik, når man vil øge sit salgs-volumen.

De nye Spectacles 3, der lanceres inden jul vil til gengæld blive meget mere avancerede. De får bl.a. to kameraer indbygget og skal kunne bygge bro mellem almindelige snapshots og små sjove videoer til den meget mere ambitiøse verden af Augmented og Virtual Reality.

Tredje generation Snapchat Spectacles får to kameraer indbygget, som kan bruges til både Augmented Reality og simple former for Virtual Reality.

Snap brillerne får et mere moderigtigt stel i aluminium i stedet for plastik – og de kan via deres indbyggede elektronik og software placere 3D foto effekter og lag af Augmented Reality (AR) over de billeder, som brugeren netop har taget.

Billed-manipulationen kan foregå lige efter, at billederne er taget. Den kræver ikke, at billederne sendes til en smartphone med en foto-app på. Mobilen er dog fortsat nødvendig, når fotos og video skal sendes videre til det sociale medie Snapchat, hvor vennerne kan følge med i, hvad man foretager sig med brillerne på. Forbindelse mellem Spectacles og telefon foregår naturligvis trådløst.

Ifølge en rapport fra det amerikanske medie-magasin Cheddar vil Spectacles 3 være Snap bossen Evan Spiegels første store skridt i retning af en drøm om at give det helt store publikum adgang til den virtuelle verden.

Selvom de nye Spectacles skal koste 350 USD –  ca. 2.300 kroner – er det langt billigere end, hvad man i dag betaler for et par rigtige Virtual Reality briller. Samtidig har Snapchats nyhed den store fordel, at brugerne ikke har hele ansigtet – og opmærksomheden – gemt i en maske. Med Spectacles kan man fortsat se verden omkring sig gennem vinduesglas, samtidig med at man optager begivenhederne og kombinerer den med virtuell effekter.

Tredje generation af Snap Spectacles fremstilles i metal og får to kameraer indbygget med mulighed for spændende billed-effekter.

Efter sigende vil Snap kun bestille 24.000 sæt Spectacles 3 briller. Firmaet vil ikke risikere at brænde inde med store lagre af usolgte gadges, sådan som det har været tilfældet med de to første generationer video-briller.

Til sammenligning købte Snap 52.000 eksemplarer af Spectacles 2, der kom på markedet i så sent som i september. Første generation af de sjove briller blev produceret i 800.000 sæt.

Snap håber på, at brille-salget vil løbe rundt i 2019 og måske endda give et overskud året efter. Det er hårdt tiltrængt, for Snapchat har givet konstante underskud, siden det sociale medie gik på børsen i 2017.

Ved den seneste officielle udmelding i oktober havde Snapchat 188 millioner daglige brugere verden over. Et fald på tre millioner. Langt de fleste Snap brugere er teenagere og folk i tyverne.

I Danmark er Snappen en knap nummer to med 22 pct. markedsandel. Den direkte rival Instagram har 21 pct, mens Facebook sidder hos 63 pct. af de danske social media brugere….

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Sæt en udstødning på dit tv