Jabras X Mic midt i et racerløb

Vi køber færre mobiltelefoner

I andet kvartal skete det utrolige for første gang i syv år: Samsung og Apple var ikke længere verdens to største fabrikanter af smartphones.

Kinesiske Huawei nuppede andenpladsen fra Apple – og dét var ikke en éngangs-foreteelse. Helt nye tal for tredje kvartal viser nemlig, at Huawei også holdt sig foran Apple i månederne juli, august og september.

I Danmark er Huawei også nummer to, men ikke efter Samsung. Danskerne har Apple som deres klare favorit – med Huaweis mobiler nærme sig fra en andenplads.

De nye tal fra analysefirmaet IDC afslører, at Samsung har tabt 1,8 pct. i global markedsandel i årets tredje kvartal. I de tre måneder solgte Samsung 72,2 millioner mobiler – 11,1 mio. færre end  samme periode for et år siden.

Meget tyder på, at den store og dyre Galaxy Note9 telefon ikke har formået at vinde tabt terræn tilbage efter et forår med skuffende salg af Galaxy S9 og S9+.

(Infografik: Statista.com)

Måske Samsungs stærkere satsning på billigere mellemklasse modeller som f.eks. Galaxy A9 med de mange kameraer kan vende udviklingen igen for Samsung. Sydkoreanerne sidder nu på hver femte solgte mobil i verden – 20,2 pct.

Anderledes stærkt frem går det til gengæld hos Huawei. Takket være et forrygende salg af bl.a. Huawei P20 modellerne og tilsvarende telefoner under Honor mærket er Huawei gået frem med hele 4,2 pct – til 14,2 pct. markedsandel i verden.

I juli, august og september leverede Huawei 52 millioner smartphones over disken. Vel at mærke uden det amerikanske marked, hvor de kinesiske telefoner er bandlyst af præsident Trump.

Hvis Huawei også kunne sælge sine mobiler i USA, der er det største marked for de direkte konkurrenter fra Apple og Samsung, ville Huawei formentlig være meget tættere på Samsung i størrelse, end firmaet er i dag.

Apples salg af iPhones gik 0,8 pct. frem. Det betød, at Apple vandt lidt ind på Samsung, men til gengæld tabte terræn til hurtigt voksende Huawei. Den kendsgerning generer dog ikke Apple det mindste.

Huawei stormer frem og holder sin globale andenplads foran Apple. En af bestsellerne for Huawei har været P20 Pro modellen, hvis tre-dobbelte kamera er blevet kåret som verdens bedste på en mobil.

Apple tjener faktisk flere penge på mobiltelefoner end nogensinde før, fordi forbrugerne ikke har reageret negativt på prisforhøjelserne i forbndelse med de nye iPhone Xs og Xr. Tværtimod køber de dem som varmt brød. Det er vigtigere, at den nye smartphone har æble-logoet på, end hvad den koster.

Næsten lige så stærkt frem som Huawei er konkollegerne fra Xiaomi gået. Kinas næststørste mobilfabrikant er lige landet på det danske marked med sin fine Mi8 toptelefon. Den har dog næppe gjort meget til Xiaomis hop fra 7,5 til 9,7 pct. andel af verdensmarkedet.

Mi8 telefonen er for ny til at kunne påvirke salget i tredje kvartal. Til gengæld har Xiaomi mange billigere smartphones i sit brede program. Især Redmi telefonerne er storsællerter ude i Asien, hvor Xiaomi solgte langt de fleste af sine 34,3 mio. mobiler i juli, august og september.

Selvom der sikkert er skudt et par champagne-propper hos Huawei og Xiaomi i anledning af de flotte tal for tredje kvartal, er der dog god grund til at tænde de blinkende gule lys for mobilbranchen som helhed.

For anden gang i år faldt salget af smartphones nemlig – faktisk med hele seks procent. I sommeren og sensommeren blev der ifølge IDC ”kun” købt 355,2 millioner mobiler på verdensbasis. I samme periode for et år siden var tallet 377,8 mio.

De fem største mobilmærker på det globale marked lige nu. (Grafik: IDC)

Analytikerne fra IDC forklarer det med, at kineserne er begyndt at drosle ned i deres indkøb af nye smartphones. Omkring en tredjedel af verdens mobiltelefoner bliver solgt alene i Kina. Et fald i listen til at købe den nyeste mobil model kan derfor mærkes på det globale salg.

Huawei vil sikkert fortsætte sin fremgang her i fjerde kvartal, men spørgsmålet er, om kineserne fortsat kan holde Apple bag sig. Oktober, november og december er traditionelt Apples stærkeste periode på året, fordi de nye iPhones så er nået ud i butikkerne.

Til gengæld plejer Samsung at stå stærkest i årets første ni måneder, og da har koreanerne ret usædvanligt tabt andele her i 2018.

De nye tal fra IDC viser også en anden trend, der er værd at bide mærke i: Verdens fem største mobilmærker vinder frem, mens alle andre som helhed går tilbage. Med hele 5,8 pct. i tredje kvartal.

Det kunne se ud, som om forbrugerne ikke længere er så ivrige efter at købe en ny smartphone, hver gang der kommer en ny model. Men når de så køber, går de i stigende grad efter Huawei, Apple og Xiaomi….

Xiaomi er et af de mobilmærker, som går stærkt frem på verdensmarkedet. De kinesiske telefoner – bl.a. den glimrende Xiaomi Mi 8 topmodel – kom for nylig til salg på det danske marked via teleselskabet 3.

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Jabras X Mic midt i et racerløb