Naturen på internet og app

Medie succes i skyggen af Facebook

Når danske medier skriver om sociale netværk, er det normalt med Facebook i hovedrollen. Snapchat og Instagram nævnes også ofte. Twitter noget mindre, selvom danske dagblads- og tv-journalister ellers elsker det sociale medie med de korte meddelelser. Til gengæld er det meget sjældent, vi ser Pinterest omtalt.

Det er egentlig lidt mærkeligt. For modsat Facebook, Snapchat og Twitter har Pinterest fortsat en solid fremgang i brugertallet. Det er nu på 250 millioner månedligt – 50 millioner flere end i september 2017. Det svarer til en vækst på 25 pct. Flot.

Man kan også måle Pinterests succes på en anden måde. Nemlig på, hvor aktive brugerne er i det sociale medie. Et problem, som Facebook slås med i øjeblikket. Facebook brugere læser mest kun, hvad andre skriver. De kommenterer, liker eller uploader langt færre indlæg og fotos, end de gjorde tidligere.

Den sløvhed mærker Pinterest slet ikke. I det seneste år har brugerne ”pinnet” 175 milliarder opslag og billeder. Det er en fremgang på 75 pct!

Pinterest er stadig relativt lille. Fire gange mindre end Instagram, WhatsApp eller kinesiske WeChat. Ni gange mindre end Facebook, men kun 80 millioner færre brugere end Twitter. Snapchat er til gengæld 75 mio. brugere mindre end Pinterest. Så er størrelses-forholdene mellem verdens store sociale medier ligesom markeret.

Pinterest var i begyndelsen et meget amerikansk fænomen. Europæerne triggede ikke på samme måde på ideen om en stor elektronisk opslagstavle, hvor man placerede billeder af møbler, tøj, make-up, gadgets og madopskrifter.

I dag har Pinterest 55 pct. af sine brugere uden for USA. Og måske endnu mere vigtigt, når man tænker globalt: Over 80 pct. af de nye brugere kommer fra andre dele af verden end Nordamerika.

De ser ud til at have både fattet meningen og taget den til sig. Ifølge Pinterest prøver 98 pct. af  brugerne ideer, de har set på Pinterest. Hos andre sociale medier er det typisk kun 71 pct, vurderer det store analyse-bureau Nielsen.

De hurtigst voksende pin-kategorier er kærlighed (+ 115 pct), mode, skønhed og stil (+ 38 pct), kunst (+ 50 pct) og gør-det-selv ideer (+ 35 pct). Alle sammen områder, hvor man kan forvente, at folk gør noget aktivt.

Pinterest blev introduceret for otte år siden. Dengang var der ikke mange, som troede, at Pinterest ville overleve – heller ikke jeg. Men vi må nok æde vores skepsis. I dag er Pinterest det hurtigst voksende af de internationale sociale medier.

En af årsagerne kan være, at Pinterest har været god til at lytte til sine brugeres kritik og forslag til forbedringer. Det har bl.a. resulteret i nye funktioner som opslags-tavler, der bestyres af grupper (eller foreninger). Et andet, at man nu kan søge ”pins” efter hud- eller hårfarve….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Naturen på internet og app