Godt design i centrum hos Brother

Google bliver 20 år

Verdens største søgemaskine bliver voksen. I morgen tirsdag fylder Google 20 år og kan glæde sig over at være så udbredt blandt folk, at de ikke længere leder efter noget på internet. De googler.

Til gengæld vil Google nok ønske sig i fødselsdags-gave, at de fik døren åbnet igen til det kinesiske marked. Kina er nemlig Googles ømme plet på denne jord. Ligesom Kina er det for Facebook, Twitter og andre online services fra den vestlige verden.

Google forlod Kina for otte år siden i protest mod gentagne stats-støttede cyber-angreb, censurering af online indholdet og landets overvågning af menneske-rets aktivister.

Ifølge den store amerikanske avis New York Times har Google nu vendt på en tallerken. Det kunne nemlig se ud, som om Google er i gang med at udvikle en censureret søgemaskine, der blokerer websider og søgeord, som de kinesiske myndigheder har sortlistet.

Der er store forskelle på søgemaskine markedet i Kina på den ene side og den amerikanske og europæiske på den anden. (Infografik: Statista.com)

Rent økonomisk kan man godt forklare Googles menings-skifte. Kina er verdens største marked for internet og mobiltelefoner. Landet er derfor svær at ignorere, når man vil være en søgemaskine for hele verden.

Moralsk set kan man til gengæld let anfægte Googles beslutning. Internet blev skabt som en åben platform, som alle har adgang til og har det frie ord. Googles kovending er også interessant i forhold til, hvad der lige nu sker i USA og specielt i Det Hvide Hus.

Hvis det står til Donald Trump, skal det frie ord knægtes. For ham er alle medier og journalister fjender, medmindre de ligefrem stryger ham på sit gyldne hår og roser alt, hvad præsidenten gør og siger.

Facebook sidder lidt i en tilsvarende situation i Kina som Google. Mark Zuckerberg og og har dog – endnu ikke – meldt ud, at man vil lancere en kinesisk udgave, der vil blive overvåget og beskåret efter kinesiske censorers lyst og ønske.

Facebook forsøger sig derimod med en diplomatisk og spindoktor-mæssig taktik ved at tage små diskrete skridt ad gangen – og selv de kan blive blokeret af kineserne.

Da Facebook for nylig ville åbne et datterselskab i Kina, der skal støtte unge iværksættere med at få succes ude i verden, blev ideen i første omgang godkendt af bystyret i den by, firmaet skulle oprettes i. Det holdt dog kun i nogle få dage, indtil central-regeringen i Beijing opdagede Facebooks initiativ – og straks udstedte et forbud.

Under alle omstændigheder bliver det meget svært for Google og de andre at vende tilbage til Kina. Det store land har i mellemtiden udviklet egne online services, der kan stort set det samme som deres forbilleder fra USA.

En amerikansk internet-ekspert, som jeg kender godt, udtrykte det sådan her forleden: ”Kineserne lever i et parallelt online univers. De har deres egne søgemaskiner og social media. Så hvorfor skulle de skifte, medmindre de har en politisk årsag til at gøre det?”

98 pct. af de kinesiske internet brugere tager mobilen, når de vil gå online. (Infografik: Statista.com)

 

Tro i øvrigt ikke, at Kinas magthavere vil begrænse udbredelsen af internet og mobiltelefoner i deres land. Tværtimod. Indholdet skal bare være skåret til efter, hvordan de ser verden – og ønsker at alle kinesere også skal se den.

Kina har f.eks. sociale medier og online butikker, der er næsten lige så store som Vestens. Navne som WeChat, Baidu, Alibaba og Wish kendes efterhånden også på vores breddegrader. Wish med sine mange feber-tilbud på alle mulige varer er sågar blandt danskernes mest populære web-butikker.

For et par uger siden kunne Kina også melde stolt ud om, at landet havde passeret en milepæl, da over 800 millioner kinesere i dag bruger internet – mere præcist 802 mio. Det svarer til 57 pct. af landets befolkning. Til sammenligning har USA omkring 300 millioner internet brugere.

Mere interessant er måske, at 788 millioner af kineserne går på internet via deres mobiltelefon eller tablet. Det svarer til, at 98 pct. bruger det mobile bredbånd. Et antal, som de danske teleselskaber kun kan drømme om.

Nuvel. Jeg indledte denne artikel med at fortælle, at Google fylder 20 år i morgen tirsdag – og jeg endte et helt andet sted. Så derfor her til sidst: Stoooort til lykke med den runde fødselsdag, Google….

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Godt design i centrum hos Brother