God idé til børnenes ”lyttebøffer”

Vi æælsker luksus telefoner

Jeg kender en el, som undrede sig for et år siden, da Apple lancerede sin iPhoneX. Ville der virkeligt være mange mennesker, som ville betale 1.000 USD eller 10.000 kroner for en ny mobiltelefon?

I begyndelsen så det da heller ikke ud, som om Apple ville få succes med den kostbare iPhone. Salget havde svært ved at komme i gang i månederne før jul, hvilket hurtigt fik analytikerne til at mene, at denne gang havde Apple altså skudt forbi.

Så kom nytåret, og markedet vendte fuldstændigt. Folk var vilde med at købe iPhone X, der blev den mest solgte mobil model i første kvartal. Både i Danmark og i verden. Og sandelig – Apple gentog præstationen i andet kvartal af i år. Det betyder, at markedets dyreste også er den mest solgte i år. Indtil videre. Ikke én af Samsungs, Nokia eller Huaweis glimrende mobiler kom bare i nærheden af iPhone X.

OPPO Find X har markedets tyndeste rammer omkring den 6,4 tommers store skærm. Den fylder 93,8 pct af telefonens front.

X’erens succes er interessant på flere måder. Først og fremmest, fordi den afslutter en periode på et par år, hvor smartphones blev billigere og billigere. Efter iPhone X har trenden vendt. Nu bliver mobiler bare dyrere og dyrere for hver ny model. Bedste eksempel er Apples ærkerival Samsung, hvis Galaxy S9 er 500 kroner dyrere end forgængeren.

Samsungs helt nye Galaxy Note9 er så undtagelsen, der bekræfter reglen. Den sælger Samsung sådan lidt i panik til en meget attraktiv pris, som er bevidst holdt et stykke under iPhone X. Har man en telefon, man kan give i bytte, er der rigtigt mange penge at spare på en Galaxy Note9 i forhold til den officielle listepris.

Den anden store trend, som iPhone X var med til at manifestere, er, at publikum (åbenbart) er villige til at betale dyrt for en ny smartphone. Mobilen er ikke længere end ting, som alle har. Den kan også være en luksus-genstand, som man er stolt af at eje og vise frem.

Det er præcist det modsatte af, hvad vi ellers har set på markedet i de senere år. Luksus brands som f.eks. Vertu, der engang tilhørte Nokia, havde mere end svært ved at få folk til at betale for mobiler bygget i titanium og belagt med læder og diamanter. Flere mærker bukkede således under sidste år.

OPPO Find X har en genial løsning på de pladskrævende kameraer. Både dobbelt kameraet på bagsiden og selfie skyderen på fronten sidder i en motordrevet skuffe, som popper up i toppen af telefonen.

Den nye trend er til gengæld noget, topledelserne i de større mobilfabrikanter godt kan lide at høre. Dyre telefoner kan man nemlig tjene gode penge på, mens marginerne er meget smalle på smartphones i mellemklasse og også på de normale toptelefoner.

Huawei har demonstreret trenden mod luksus ved at fremstille sær-udgaver af flere topmodeller. Her han kineserne allieret sig med tyske Porsche Design til at peppe mobilerne op med sporty detaljer i kulfiber og flere lækre ekstra detaljer.

Porsche Design mobilerne er ikke solgt i enorme antal. De koster let 15.000 kroner. Men Porsches sportsvogne købes jo heller som stangvarer som VW, Skoda eller Seat, der har samme ejere som Porsche.

Huaweis kinesiske rival OPPO satte for et par dage en tyk streg under denne markeds-udvikling. OPPO har allieret sig med den italienske producent af super-sportsvogne Lamborghini og udsendte en særlig ”raffi” variant af sin Find X telefon i fredags.

OPPOs Lamborghini telefon koster 10.000 kroner i Kina. Det er dobbelt så meget som den “almindelige” Find X toptelefon.

OPPOs Find X Lamborghini blev udsolgt på bare fire sekunder, selvom den kostede 9.999 yuan i Kina. Det svarer til ca. 10.000 kroner og er rigtigt meget for en mobil på det kinesiske marked. Her koster selv en topmodel sjældent mere end 3.000 kroner.

Lamborghini udgaven har fået nogle kosmetiske forbedringer som andre farver, en mere lækker cover overflade og selvfølgelig Lamborghinis berømte logo med en olm tyr på bagsiden. Ellers er telefonen stort set identisk med den i øvrigt ganske spændende OPPO Find X.

Dog med én stor forskel: Lamborghini versionen rummer markedets hurtigste oplader af batteriet. Ved hjælp af den såkaldte SuperVOOC teknologi kan OPPO’s ”sportsmodel” lade et pænt stort batteri på 3.730 mAh op på bare 35 minutter. Fra 0 til fuld kapacitet.

Både den almindelige OPPO Find X og Lamborghini udgaven rummer en Snapdragon 845 processor og 8 GB RAM. Skærmen er på 6,4 tommer i OLED kvalitet, og den sidder med meget smalle rammer omkring sig. Display/front ratio er således 93,8 pct – markedets højeste. Lamborghini versionen har dog 512 GB lager som standard mod lillebrors 256 GB.

OPPO hævder, at firmaets SuperVOOC er den hurtigste oplader på markedet. I firmaets nye Find X telefon tager det kun 35 minutter fra nul til fuldt opladet batteri.

Begge telefoner har også OPPOs opsigtsvækkende pop-up kamera. Det sidder i en skuffe, der glider frem fra toppen, når man rører ved en ikon på skærmen.

Den plads-besparende skuffe rummer to flash og et dobbelt kamera med 20 og 16 megapixel billedsensorer. Selfie-kameraet sidder på forsiden af skuffen og byder på hele 25 megapixel. Det gør det til et af de bedste på markedet.

OPPO er søsterselskab til Vivo og det i Danmark velkendte OnePlus mærke. OPPO er den tredjestørste mobilfabrikant i Kina efter Huawei og Xiaomi. Ligesom Xiaomi har OPPO meldt sin ankomst til Europa, Norden og Danmark her til efteråret. Spændende udsigter….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

God idé til børnenes ”lyttebøffer”