”Pole Position”, når du kører elbil

Fra Renault 4 til The Beast

De fleste er klar over, at den amerikanske præsident har en overdimensioneret Cadillac som sin firmabil. Tung som en lastbil og armeret fra top til bund. Ikke mærkeligt, at den har fået kælenavnet ”The Beast” – se indledningsfoto.

At Tysklands kansler Angela Merkel har en Mercedes S-Klasse 600 som sit officielle køretøj, kommer heller ikke som en overraskelse. Også selvom man lige så ofte ser hende trille rundt i Berlin i en Audi A8 eller BMW 750.

Nogle ved måske også, at Danmarks statsminister Lars Løkke Rasmussen kører rundt på bagsædet af en skudsikker BMW 760 Li.

(Infografik: Statista.com)

Men hvad med andre statsoverhoveder og toppolitikere verden rundt? De kan jo ikke tillade sig at køre i hvilken-som-helst personbil. Der er politik i valget af firmabil – man skal jo større sit eget lands bil-industri. Desuden er store limousiner et vigtigt status symboler i mange lande og kulturer på denne klode.

Kinas Xi Xinping, USA’s Donald Trump, Vladimir Putin, dronning Elizabeth og franske Emmanuel Macron chaufferes rundt i biler, der er fremstillet i deres egne lande. Det samme er formentlig også tilfældet for statschefer i Sydkorea, Japan eller Sverige.

Xi Xinpings firmabil er en Hongqi L5, der med en pris på 800.000 USD er den klart dyreste bil, som produceres i Kina. Den er næsten syv meter lang, vejer tre tons og er udstyret med dørhåndtag af jade.

Vladimir Putins nye firma-dyt er denne Aurus Senat. Den rummer en V8 turbo motor på 4,6 liter, som tyske Porsche har hjulpet med til at tune op på 592 heskekræfter.

Nordkoreas enehersker triller rundt i en nærmest antik Mercedes-Benz 600 Landau. Den er lige så bedaget som de russisk-byggede passagerfly i landets nationale flyselskab.

Paven kører selvfølgelig i en af sine berømte ”Popemobiler”, som Fiat har leveret. Desuden har har også biler fra bl.a. Kia og Mercedes.

Pave Frans selv foretrækker i øvrigt at bruge sin egen Renault 4 fra 1984. Den har igennem årene kørt over 250.000 kilometer med den hellige mand ved rattet.

Citroën bygger ikke længere sine store limousine flydere. Derfor må den franske præsident Emmanuel Macron nøjes med at køre rundt i en Citroën DS7 SUV.

Pave-embeddets Lamborghini sportsvogn solgte den beskedne og asketiske kirkemand for nylig på auktion. Pengene gik til et godt formål.

Det er der nok ikke den store fare for, at Donald Trump gør med sine Cadillacs. Han har nemlig rådighed over flere eksemplarer af slagsen. The Beast har f.eks. 12 centimeter tykke ruder, der er skudsikre. Sider og bund på præsidentens bil er armerede, så de kan modstå angreb fra både granater, raketter og landminer.

Trumps firmabil er også beskyttet mod kemiske angreb – og skulle det alligevel gå galt – rummer et køleskab i vognen flere liter blod af præsidentens blodtype….

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

”Pole Position”, når du kører elbil