Google, Facebook og Microsoft laver fælles standard

Få et The Wall på væggen i din stue

Egentlig skulle Samsung utrolige The Wall tv på 146 tommer have været forbeholdt professionelle brugere som f.eks. sportshaller eller konference centre, men efterspørgslen på det gigantiske tv har været så stor fra rige privatfolk, at Samsung nu har ændret mening.

Prisen vil Samsung ikke afsløre noget om, men man skal nok være mere end entusiastisk for at investere i det første tv på markedet med den nye MicroLED teknologi. Sydkoreanske medier taler om en lancering til hjemmebrug inden jul i år.

MicroLED har været kendt i flere år, men er aldrig sådan for alvor flyttet ud fra udviklings-laboratorierne – før nu. Skærmen minder om OLED, fordi hvert billedpunkt (pixel) sørger for sit eget lys. I LCD-tv kræves derimod en separat baggrunds-belysning, før man kan se filmen ordentligt.

Her får man en god fornemmelse af, hvor stor Samsungs første version af The Wall egentlig er.

Som navnet ”MicroLED” antyder, kan fabrikanterne presse endnu flere pixels ind på et givet skærm-areal end i dag. Samtidig skal MicroLED tv kunne holde i mange flere år. 100.000 timer længere end et moderne OLED tv, som man kan købe i butikkerne i dag. Desuden bruger MicroLED mindre strøm og leverer en bedre sort farve og højere kontrast – lover Samsung.

Og til sidst – MicroLED har en egenskab, som intet andet tv på markedet har. Det kan opbygges i moduler, så man kan gøre sit fjernsyn større eller mindre efter behov. Man køber ganske enkelt ”små” skærme, der klikkes sammen som LEGO klodser – og som viser et gigantisk helheds-billede.

Samsung viste The Wall for første gang i januar på CES Show udstillingen i Las Vegas. Det var i en udgave på 146 tommer – 370 cm imellem hjørnerne. Den slags har de færreste plads til i deres stuer, så derfor satsede Samsung i første omgang på købere blandt f.eks. udstillere, tv-stationer eller kunstnere, der ville bruge The Wall som et elektronisk bagtæppe på scenen.

Samsung har indgået et tæt samarbejde med dansk-amerikanske Steinway Lyngdorf om at levere en suveræn lydside til det banebrydende The Wall tv.

Den første udgave af The Wall var heller ikke specielt elegant – bortset fra størrelsen. Det var nemlig hele syv centimeter tykt. Den nye ”consumer” variant skal gøre det meget bedre. De ramme-løse skærme skal være kun tre cm tykke. Desuden vil man kunne købe The Wall i flere mindre udgaver.

Samsung bruger i øvrigt ikke betegnelsen ”tv” om The Wall. Køberne vil kunne gøre mange flere ting med deres ”display”. Den kan f.eks. kobles til en computer og fungere som en gigantisk skærm til e-sport og spil. Eller man kan bruge The Wall som en slags levende væg og mur.

Den professionelle version af The Wall skal komme til salg fra september. Her vil Samsung bl.a. tilbyde super-skærmen sammen med et dansk lydanlæg i verdensklasse. Det kommer fra audio-pioneren Peter Lyngdorf, der bl.a. producerer højttalere og forstærkere sammen med den berømte flygel-fabrikant Steinway & Sons.

Peter Lyngdorf kendes måske bedre som manden, der skabe butikskæden Hi-Fi Klubben og højttaler-mærket Dali. I dag fremstiller han bl.a. high-end Hi-Fi under brandet Lyngdorf Audio….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Google, Facebook og Microsoft laver fælles standard