B&O lader Play dø
Den danske tv- og audio-stolthed Bang & Olufsen fandt for seks år siden på at gen-opfinde sig selv med en billig-serie, der især skulle tiltale et yngre og mere mobil-domineret publikum.
B&O Play viste sig at være et guldæg for den traditionsrige danske virksomhed, der gennem årtier har vist verden, at tv og lyd kan se smukt ud. Selv i slukket tilstand.
De ”gamle” B&O modeller var simpelthen for dyre og for tunge for en generation af mennesker, der ikke sidder foran ”alteret” hjemme i stuen, men har sin musik med sig overalt. Streamet fra internet og aflyttet på smartphone, lette hovedtelefoner og små trådløse højttalere.’
B&Os ”gamle” holdning til tilværelsen afspejlede sig i omsætning og overskud. De faldt – og spørgsmålet er, om Bang & Olufsen ville have overlevet frem til i dag uden Play produkterne.
I det seneste regnskab kan man se, at Play næsten står for halvdelen af Bang & Olufsens omsætning – 47 pct – selvom hvert Play produkt koster meget mindre end en ”ægte” B&O vare. Desuden vokser salget af Play produkter med 25 pct om året, mens de klassiske B&O varer kun kan mønstre en vækst på én pct.
Det glædelige er, at Bang & Olufsen nu efter mange års røde tal giver overskud på driften. Lad os kippe lidt med Dannebrog over det.
B&O bruger imidlertid anledningen til at ”slagte” Play mærket. Siden begyndelsen af juni har Play været lukket som separat division, og fremover skal alle Bang & Olufsen produkterne hedde B&O plus typenummeret. Væk er Beoplay. Alt er B&O.
Forbrugerne vil se det gradvis i de kommende uger og måneder, når navnet Play forsvinder fra butikker, reklamer, emballage, produkter og online platforme.
Det er vel ikke noget, vi skal være ked af. Play har jo gjort sit arbejde og ført Bang & Olufsen tilbage på rette spor. Også økonomisk. Til lykke med det….
Ingen kommentarer endnu