Sæt pris på jeres grammofonplader

Google er flest penge værd

Apple har i flere år kunnet sole sig i at være verdens bedst indtjenende virksomhed. Appled havde også den højeste børsværdi af alle, og det berømte æble logo overstrålede alle andre andre i varemærke værdi (”brand value”).

En af disse førstepladser har Apple nu mistet. Ifølge den seneste nye rapport ”Top 100 Most Valuable Global Brands 2018” har Google nemlig overhalet Apple og er nu klodens dyreste brand.

Forskellen mellem Google og Apple er meget lille, når man man ser på beløbenes størrelse. 1,5 milliarder USD for at være præcis. Apple skal bare lancere en ny genialitet eller Google dumme sig – så er førstepladsen byttet igen.

(Infografik: www.statista.com)

Der er nemlig meget langt til rivalerne på de næste pladser. Sådan ca. 100 milliarder US dollars. Så Amazon og Microsoft er nok ikke en trussel sådan lige med det samme.

Det kan kineserne imidlertid godt blive på lidt længere sigt. Top-10 listen over verdens mest værdifulde varemærker domineres af USA med otte pladser. Men de to sidste tilhører nu det kinesiske online handelshus Alibaba og internet konglomeratet Tencent. Sidstnævnte er verdens største investerings-selskab og ejer bl.a. Kinas svar på Facebook og Twitter – samt WeChat.

Ifølge analysefirmaet Kantar er Google i dag næsten 2 billioner kroner værd – 302,06 milliarder USD. Apple følger liger efter med knap 1,99 milliarder.

Trods voldsom søgang i image og brugernes tillid holder Facebook sin flotte position i den globale Top-10. Facebooks varemærke anslås til at have en værdi af godt 1,07 billion kroner. Det er mange penge….

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Sæt pris på jeres grammofonplader