Kite er en mobil i et kit

Spotify forbedrer sin app klart

Spotify kan begynde at mærke Apple Musics ånde i nakken og kan ikke længere tillade sig at hvile på laurbærrene som verdens mest populære streaming platform til musik.

Spotify har derfor løftet sløret for nye apps til Android og iOS, der bl.a. giver adgang til mere gratis musik lytning end i dag.

Folk uden betalt abonnement kan således fremover både vælge og sortere rækkefølgen af deres gratis spillelister. Dog ud fra et begrænset udvalg af melodier.

Spotify vil tillade op til 15 gratis spillelister, og de kan bl.a. omfatte streaming tjenestens egne Discover Weekly og Daily Mix lister. Spotify vil foreslå indholdet af de øvrige lister ud fra brugernes tidligere musikvalg og de kunstnere, de har angivet, at de er interesserede i.

Her kan man se nogle af forskellene i brugerdesign. Til venstre den nuværende Spotify app – til højre den nye.

Med andre ord kan man få en meget bedre gratis Spotify oplevelse end før, hvor gratisterne har måttet acceptere den blanding, som Spotifys computere havde besluttet, de skulle lytte til.

De nye ændringer for gratister gælder primært for Spotify brugere på mobiltelefon eller tablet. De mennesker, som lytter til den store svenske musiktjeneste via deres pc og browser, vil ikke nødvendigvis mærke forskelle.

Meget praktisk for dem, der ikke har fri data på deres mobil abonnement, er en ny Data Saver feature i Spotifys forbedrede app. Tænder man for den, vil app’en sænke kvaliteten af musik gengivelsen, men samtidig skære ned på den downloadede mængde af data. Den nye Saver funktion skal også fungere via Wi-Fi og trådløst internet.

Ifølge Spotify vil Data Saver kunne reducere dataforbruget med op til 75 pct. Hvor meget det går ud over lydkvaliteten, må man nok selv afprøve. Men funktionen er f.eks. genial for folk, der rejser meget i udlandet og lytter til Spotify musik undervejs. På arbejds-relateret rejse eller i ferien.

Som markering af, at Spotify nu præsenterer en ny generation på mobile platforme, har app’en fået et nyt udseende med frisk maling og ændringer af menuer, der skal gøre betjeningen lettere. Mængden af tekst på skærmen er reduceret, mens gratister får bedre adgang til at søge på enkelte sange og artister.

Spotify oplyser, at man i dag har 71 millioner betalende abonnenter, mens 90 millioner lytter med som gratister. Tesen hos Spotify er, at jo flere glade gratister – desto flere kan lokkes til at betale for ekstra funktioner i et abonnement. Det er nok ikke helt forkert.

Den nye opgradering er den første siden 2014 til gratister. Den kommer sikkert nu for at differentiere Spotify stærkere fra ærkerivalen Apple music, der kun tilbyder et gratis prøve-abonnement i kort tid, men ingen gratis musiklytning derefter.

De nye Spotify apps vil blive rullet ud fra nu og i de kommende dage og uger….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Kite er en mobil i et kit