Nu starter et race om biler i luften

Fremover gør vi rent ”trådløst”

”Der er ingen ting, der binder mig”, synger en glad Pinocchio i Disneys berømte tegnefilm af samme navn, da snore til den levende marionet dukke bliver klippet.

Kongen over støvsugere – britiske Dyson – kunne meget vel bruge samme soundtrack til reklamer for sine nye modeller. Alle fremtidige Dyson støvsugere vil nemlig være trådløse – well, ledningsfri og på batteri er nok det rigtige udtryk. Glem alt om at skvatte rundt i meterlange strømledninger, der altid lægger sig som kogt spaghetti på gulvet.

Cyclone V10 er Dysons hidtil kraftigste støvsuger. På flere måder. Både i sugeevne, batteri-størrelse og vigtighed for Dyson koncernens fremtid. Den skal nemlig vise, hvor suget går hen i de kommende år.

Ifølge Dyson har Cyclone V10 en langt højere sugeevne end andre ledningsløse støvsugere på markedet. Sugeeffekten kan sammenlignes med store og kraftige støvsugere, der kører med ledning til stikkontakten.

Dyson oplyser, at V10 kan suge med et tryk på 79 kilo. Det skabes af 14 individuelle ”cykloner”, der kan opnå en centrifugal kraft på 200 kilometer i timen. Samtidig opsuges selv bittesmå partikler på 0,3 micron (0,3 tusindedel af en millimeter).

Al opsugning af skidt foregår lineært. Det vil sige, at snavset ikke skal flyve om hjørner noget sted fra mundstykke til opsamlingsboks. Det giver et optimalt forløb uden tab af effekt undervejs, fortæller Dyson. Samtidig er skraldespanden 40 pct. større end på andre tilsvarende Dyson støvsugere. Med andre ord skal man ikke tømme skidtet ud så ofte som før.

Sir James Dyson viser, hvor lille motoren er i den nye V10 støvsuger på batteridrift. Den skal have samme sugeevne som den store Cyclone motor i opfinderens anden hånd.

Den egentlige stjerne i den nye Cyclone V10 er dog batteriet. Det indeholder den nyeste teknologi og syv celler, så det kan holde støvsugeren kørende i en hel time på en opladning. Drejer man op for sugeevnen, falder driftstiden dog mærkbart. Omvendt, hvis man har pløjet rundt i huset i en hel time med en støvsuger, trænger både bruger og redskab til en pause og optankning. Med kaffe eller strøm.

Dyson er så begejstret for sin nye batteri-teknologi, at firmaet vil droppe alle sine ”gammeldags” støvsugere med strømledning. Alle skal kunne føle sig som Pinocchio uden noget, der binder en, når man gør rent.

Det er en dristig strategi fra Dysons side. Men på den anden side – Sir James Dyson har også en avanceret elbil på vej, og den kører jo også på den nye type batteri.

V10 super-støvsugeren kommer på markedet i april. Den danske pris er ikke offentliggjort endnu, men på Dysons amerikanske webside kan den forudbestilles for 499 USD og opad. Det svarer til godt 3.000 kroner. V10 laves i fire forskellige varianter….

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Nu starter et race om biler i luften