Vinylen vokser og vokser

Visual Messaging bliver stor ting i år

Med over 1,3 milliarder brugere er Facebook Messenger en af verdens mest udbredte meddelelses platforme, der fungerer på tværs af smartphones, pc’er og tablets.

Fra at være en ret simpel app, der tilbød Facebook brugere at stå i tættere kontakt med hinanden via korte beskeder, har Messenger vokset sig stor og tyk med et overflod af features oven på sit kerne-udvalg af funktioner.

Messenger indeholder f.eks. i dag Stories – lånt direkte fra Snapchat – chatbot robotter, muligheden for at gennemføre betalinger og et helt univers med spil.

De mange nye ting får Messenger til at føles noget rodet at bevæge sig rundt i. Et problem, som Facebook åbenbart også erkender. Facebook lover derfor at gøre Messenger mere strømlinet og overskuelig i løbet af 2018.

Et vgtigt skridt til at gøre Messenger mere visuel er muligheden for at vise billeder og video i 4K kvalitet.

Facebook har for så vidt allerede indrømmet for et år siden, at Messenger nok var ved at blive for tyk og for kompliceret. Da lancerede man Messenger Lite for Android, der kun indeholder de vigtigste funktioner.

Lite udgaven var egentlig kun beregnet til smartphone brugere i u-lande, hvor internet forbindelserne ikke er så gode som f.eks. i Europa. I mellemtiden kan alle downloade den slanke version af Messenger gratis.

I en ny blog post, som Facebooks vice president David Marcus offentliggjorde i går, forklares Messengers vokseværk med, at man har lagt de mange features ind for at skille Messenger ud fra se konkurrenter på markedet.

Marcus, der står i spidsen for Facebooks messaging products, indrømmer nu, at Messenger måske er blevet lidt for meget af det gode: ”Forvent at se os investere voldsomt i at gøre Messenger mere simpel og strømlinet senere i år,” lover han i sit blog indlæg.

Messenger Kids er et forsøg på at lave et socialt medie til børn, der normalt ikke er gamle nok til Facebook.

Meget mere i detaljer går Facebook ikke på nuværende tidspunkt, men i hvert fald én ting vil vi se i nye udgaver af Messenger. De vil blive meget bedre baseret på billeder og video – en slags Skype for hurtige beskeder.

Visual Messaging har eksisteret i et par år, men vil få sit helt store gennembrud her i 2018, forudser Facebook. Folk vil forvente et hurtigt og intuitict kamera, video, billeder, GIF animationer og sjove stickers som del af hver eneste chat samtale.

Også i arbejdsmæssig sammenhæng, hvor online kommunikation plejer at være mere seriøs, vil vi se emojis og video blive en meget mere integreret del. Lidt sjov og utraditionel tankegang kan ofte fremme en sag eller et projekt.

Desuden venter Facebook, at Messenger Kids vil blive meget mere udbredt her i det nye år. Kids er en visuel besked-app, hvor forældre, bedsteforældre, søskende osv. kan video-chatte med børn uden fare for indblanding af ”farlige” personager fra Facebooks enorme univers….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Vinylen vokser og vokser