Moët fås nu til Amazon Alexa

Tringa er en bil og en båd

Vi har før set biler eller militære køretøjer, der forvandle sig til både. Mest over eller i vandet, men undertiden også under vandet – det har James Bond bl.a. vist. Men at en båd ligefrem går på land og kan køre sig selv i garage eller til næste vand, oplever man ikke så ofte.

Den franske Tringa er nemlig tilladt til anvendelse både til søs – i hvert fald de indvendige farvande – og til kørsel på offentlig vej. Man behøver ikke længere tænke på at have en besværlig trailer med båden på hængende bag sin bil.

Båden kører selv, hvilket også giver den fordel, at man ikke skal finde en p-plads nær vandet eller bestille en kran for at få løftet køretøjet i det våde element. En strand eller en rampe til at køre i eller fra vandet er dog nødvendig. Tringa er ikke beregnet til at hoppe i bølgerne.

Til gengæld må man nok vænne sig til en tilværelse i inderbanen på vejene. Tringas topfart på land er nemlig kun 20 kilometer i timen. Forvent derfor irritation fra medtrafikanter, når de først har sundet sig over overraskelsen, at de vil overhale et skib på landevejen.

Tringa fortæller da også, at firmaet regner med, de fleste købere vil bo tæt på stranden. No problem i Danmark, hvor det siges, at intet sted er længere end 40 kilometer fra den nærmeste kyst.

Tringaboat er fremstillet med et skrog i aluminium, et dæk i sandwich kunststof og en udenbords motor. I vand klappes hjulene ind i huller i skroget, så de ikke giver øget dybgang eller topfarten. Inden man kører i land, skal de klappes ud via et knap ved siden af rattet. Forvandlingen tager kun få sekunder.

Mange trafikanter vil nok spørre øjnene op, når de møder sådan et køretøj på landevejen.

På land sørger en gasmotor på 27 hestekræfter for, at Tringa kan bevæge sig. Motoren driver f hydraulisk pumper, der trækker på alle tre hjul. De har hver en lille motor inde i sig. Styringen foregår via et konventionelt rat, speeder og bremsepedal.

Tringaboat er udstyret med lamper for og bag, spejle, forrude med visker/vaskere, sikkerhedsbælter og allweather dæk. Tre-hjuls-trækket sørger for, at køretøjet kan bevæge sig i ujævnt terræn med sand, strand og stigninger op til 38 grader.

Affjedring har Tringa ikke, så brugerne må nok regne med en ujævn kørsel på vejene. Heldigvis kan Tringa levere to polstrede kaptajns-stole, som kan tage de værste bump.

Apropos ekstraudstyr – Tringa vil fremstille bilbåden – eller er det en bådbil – så den kan skræddersys til køberens behov. Nogle vil jo sikkert bruge den til at fiske i, andre til at trække en vandskiløber eller bare til at futte rundt i farvandene for hyggens skyld.

Tringaboat vil derfor kunne fås udstyret med fiskestangs-holdere, et spisebord til fem, trappe til badende, lagerplads til dykkerudstyr, kroge til vandski-reb, et 128 liters køleskab, fast monteret solseng, en Bimini soltop og en 30 liters drikkevands tank….

Tringa regner med at have sin nyhed i produktion til foråret. Prisen bliver 94.800 euro – ca. 718.000  kroner – inklusive en udenbords motor på 150 hestekræfter. Man kan allerede nu forudbestille et eksemplar mod at betale 2.000 euro i depositum….

Tringa har en topfart på 20 kilometer i timen på land.

Som standard leveres Tringa med en udenbords motor på 150 HK. På land drives køretøjet frem af en gasdrevet motor på 26 HK og trehjuls-træk.

 

 

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Moët fås nu til Amazon Alexa