Amazon Alexa flytter ind bilen

Nedtur for Essential Phone

Det er ikke usædvanligt, at mobiltelefon fabrikanter sætter priserne ned på deres smartphones. Det sker typisk, når en ny generation er på vej, og man vil af med lagrene af de gamle modeller.

Det er senest demonstreret hos Apple, hvor prisen på iPhone 7 røg lidt ned, da den nye iPhone 8 kom. Apple havde dog nok ikke regnet med publikums reaktion: Salget af de ”gamle” 7’ere røg i vejret, mens skuffende få har købt den nye iPhone 8 eller 8 Plus.

Apples kolleger hos Essential slås med helt andre problemer – og en ny generation er bestemt ikke årsagen til, at Essential nu har sat prisen på sin flotte PH-1 smartphone ned med 200 USD. Fra 699 USD til nu 499 – det er ca. 3.200 kroner – for en mobil med Snapdragon 835 processor, 4 GB RAM, 64 GB lager og en 6 tommers skærm i Quad HD kvalitet.

Det er snarere, at ingen – eller i hvert fald kun meget få – vil købe den ellers spændende smartphone. Efter sigende har Essential kun solgt mellem 5.000 og 10.000 eksemplarer. Det er alt for lidt til at opretholde en fornuftig business med marketing, salg, produktion og service.

Det er næppe kvalitet og specifikationer, det er galt med hos Essential. Ok – der har været nogle begynder vanskeligheder rent teknisk, men det sker selv i de bedste familier.

Essential har heller ikke kunnet klage over for-omtaler. De amerikanske medier er nærmest faldet over hinanden i artikler om Androids opfinder, Andy Rubin, der nu ville bygge en smartphone – bedre end Apple, Samsung eller Googles Pixel.

Essentials problem ser snarere ud til at være det klassiske, at det er meget dyrt og svært at trænge ind på et marked, der domineres af nogle få store. Både når det gælder mobilmærker, teleselskaber og butikskæder som forhandlere – og i sidste ende forbrugerne, der helst køber det sikre.

Essential PH-1 er alt for meget en mobil til entusiaster og nørder, selvom den med sit næsten rammeløse design og gode detaljer vil pynte i de flestes jakkelommer og tasker.

Essential er langt fra det første nye mobilmærke, der har banket sin pande mod denne ”usynlige” mur – og næppe heller det sidste. Omvendt er der andre brands, som er lykkedes – f.eks. Huawei og OnePlus. Begge er blevet en succes uden om USA.  Huawei er nu verdens næststørste eller i hvert fald tredjestørste mobilmærke, selvom telefonerne kun sælges til amerikanerne i meget små antal.

Selvfølgelig løber spekulationerne nu, om den voldsomme prisnedsættelse måske er begyndelsen på enden for Essential. Det er næppe tilfældet – i hvert fald ikke så hurtigt.

Essential må til gengæld nok finde sig i en fremtidig position på ”anden klasse” i smartphone toget. Ligesom sydkoreanske LG har Essential fremragende produkter, men ikke pengene til at rulle den store marketing maskine ud eller give de grådige teleselskaber de rabatter, de forlanger.

For danskerne betyder det desværre nok, at vi ikke får Essential telefonerne at se foreløbigt – om nogensinde.  De skulle ellers være kommet til salg i Europa hen over den forløbne sommer. Lige nu koncentrerer Essential sig i stedet om at redde, hvad reddes kan, på det amerikanske marked.

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Amazon Alexa flytter ind bilen