Vil batterier snart styre verden?

Snapchat går i stå i Europa

Det er ikke længe siden, at Snapchat blev handlet som den helt store rival til Facebooks sociale medier – vel først og fremmest Instagram og Messenger.

Investorer mente det samme, da Snap gik på børsen for et år siden. De handlede aktien op i rekord-højder, men er blevet godt og grundigt skuffede.

Helt nye tal viser nemlig, at Snapchat er ved at gå i stå på 173 millioner daglige brugere på verdensbasis. 57 millioner af dem bor i Europa, hvor Danmark jo hører under.

Snapchat har kun fået to millioner nye brugere i Europa i de seneste tre måneder.

173 millioner er selvfølgelig mange, men slet ikke sammenlignet med Facebooks platforme. Alene Instagram Stories – en feature som er tyvstjålet Snapchat – har 250 millioner.

Eller når vi nu er oppe i de store tal: Facebook har 1,7 milliarder daglige brugere eller WhatsApp fra Facebook har én milliard. Messenger servicerer 1,2 mia, men pr. måned. Tallet for daglige brugere er ikke offentliggjort.

Hvad værre er for Snapchat er, at der kommer meget få nye brugere til. Væksten er nærmest gået i stå sammenlignet med konkurrenternes.

Salget af de sjove Spectacles briller med video kamera og Bluetooth er slået fejl.

I det seneste kvartal gik Snapchat således kun frem med to millioner medlemmer i Europa – samme beskedne fremgang som i USA.

Da Snapchat samtidig har haft en skuffende salg af bl.a. sine sjove Snapchat Spectacles video briller, kom det sociale medie ud med et kæmpe underskud på 443 millioner USD i april, maj og juni. Omsætningen var på 182 mio. USD.

Snapchats held er, at reklame-køberne tilsyneladende ikke lader sig skræmme af de dårlige tal på samme måde som børs-investorerne, der har sendt aktierne på nedtur.

Set ud fra et økonomisk synspunkt går det ad H til hos Snapchat. I det seneste kvartal er underskuddet mere end dobbelt så stort som omsætningen.

Snapchat har nemlig rigtig godt fat i den eftertragtede aldersgruppe fra 13 til 24 år og også har mange brugere mellem 18 og 34.

Disse unge mennesker er svære at finde i stort tal på tv-stationerne. Samtidig har Snapchats brugere vist sig at være loyale over for deres sociale medie og reagere positivt, når brands og mærkevarer laver skræddersyede kampagner til dem….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Vil batterier snart styre verden?