Facebook vil forhindre pirateri

Kun USA er større end Google

Mens Googles advokater og lobbyister har travlt med at bekæmpe EU’s danske konkurrence-kommissær Margrethe Vestager – og en anden Google afdeling har en ny Pixel 2 smartphone på vej – skovler søge-giganten enorme summer ind på online reklamer.

Ligesom hos ærkerivalen Facebook er reklamer uundværlige – for ikke at sige livsnødvendige – for Google, der for at være korrekt hedder Alphabet nu til dags. Google er kun en del af Alphabet koncernen.

Hos Google udgør reklamerne 87 pct. af indtægterne i det seneste regnskabs-kvartal, der sluttede den 30. juni. I kroner og ører svarer det til ca. 148 milliarder kroner.

Google er dermed godt på vej til at nå de 90 milliarder USD (næsten 590 mia. kroner), som firmaets topledelse har sat næsen op efter for hele året 2017.

Men allerede nu er Google den langt største sælger af annonce-plads i verden – og sikkert også klodens største reklame- og marketing bureau.

I 2016 var Googles annonce omsætning på 519 milliarder kroner (79,4 milliarder). Dermed var Google verdens næststørste reklame-marked – kun overgået af hele USA.

Man kan ifølge analysebureauet Statista også vende tallene på en anden måde:

Sidste år sad Google på 44 pct. af det globale online marked for reklamer – eller på 15 pct. af samtlige annoncer i verden, uanset medie og platform….

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Facebook vil forhindre pirateri