Amazon får egen besked app

Hvor køber vi hvad?

Når man hører butikskæderne klage sig, og mange medier proklamere, at nu flytter al handel over på internet – har de fleste af os nok troet på de ”dystre” oversigter.

Nu viser en ny international analyse fra regnskabs-giganten Price Waterhouse Coopers (PwC), at det sket ikke er tilfældet. Faktisk er der kun to områder, hvor online handelen har overtaget en hel branche. I alle andre foretrækker folk fortsat at købe ind i en fysisk forretning.

Online dominerer fuldstændigt, når vi vil købe bøger, musik, film og computerspil. Her foregår 68 pct, af handelen i dag pr. pc, smartphone eller tablet. Kun 20 pct. går til den lokale boghandler, musikbutik eller film-udlejer.

Den vurdering passer såmænd også fint med Danmark. Fona, der var stor på musik, film og spil er død. Og Blockbuster, hvor man tidligere lejede film på VHS eller dvd, overlever i dag som en video-streaming tjeneste.

Lige så modsat er det med dagligvarerne. Ifølge PwC foretrækker 70 pct. at købe deres mad- og drikkevarer i et supermarked eller en specialbutik. I hvert fald i en fysisk forretning. Kun 23 pct. får leveret deres købmandsvarer via internet.

Ingen tvivl om, at de fordelingstal nok vil ændre sig i de kommende år, men holder PcW’s tal, vil det vare længe , inden supermarkedet og discount butikker uddør nede på gadehjørnet. Lige så længe vil det nok vare, inden Coop, Nemlig eller Irmas online butikker med madvarer vil få overskud.

Den eneste anden vare-kategori, hvor internet har overhalet fysiske butikker, er i legetøj. Folk, der vil købe elektronik, computere, smartphones, tøj og sko, gør det stadig primært i ”rigitge” butikker.

Ifølge PwC er den traditionelle detailhandel altså ikke ved at dø. Overordnet set vil 59 pct. af forbrugerne hellere købe ind i en forretning eller butik, hvor de kan møde venligt personale, føle på varerne og prøve dem på.

PwC har interviewet 24.471 forbrugere i 29 lande – herunder Danmark – til sin Total Retail 2017 rapport, hvor disse tal stammer fra….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Amazon får egen besked app