Scooteren får nyt liv på strøm
Ligesom hos personbilerne og på cyklerne er eldrift så småt begyndt at vinde indpas på motorcykler og elscootere.
Især scootere burde være oplagte til el, fordi folk som regel bruger dem over relativt korte afstand i byer. Derfor kan de nemt sætte dem til en stikkontakt, hver gang de stiller køretøjet.
At elscootere ikke kun er til handicappede medmennesker, er den nye tyske unu et godt eksempel på. unu ligner en klassisk italiensk scooter, men indeholder hypermoderne teknologi der gør den til øjeblikkets måske mest ”smarte” tohjuler overhovedet.
unu er udstyret med en avanceret Bosch elmotor og bremser, der automatisk genbruger energi og sender den tilbage til batteriet.
Det er med til at gøre unu til det første elkøretøj, der kan holde tophastighed, uanset hvor meget strøm der er tilbage på batteriet. I unus tilfælde er tophastigheden 45 kilometer i timen og rækkevidden 50 kilometer på en opladning.
Rækkevidden kan man let fordoble ved at sætte et ekstra batteri i unu. Det er nemt at udskifte og tage med i hånden, så det kan blive opladet på kontoret eller derhjemme. Samtidig er det en effektiv tyverisikring, når unu står uden batteri.
unu er skabt af tre studerende i Berlin. De støttes bl.a. af EU og har lige fået tilført ekstra 56 millioner kroner fra investorer, så scooteren nu kan lanceres i flere lande i Europa.
unu tilbyder sin scooter i tre versioner med forskelligt kraftige elmotorer. Man kan også vælge mellem syv forskellige farver. Priserne begynder ved 1.800 euro eller ca. 13.500 kroner….
Ingen kommentarer endnu