Snapchats aktier styrtdykker
Nåhhr – nu igen.
Sådan vil mange aktie-analytikere og erfarne investorer nok sige, efter at den frække social media opkomling Snapchat afleverede et skuffende første kvartalsregnskab efter den senere tids mest omtalte børs-introduktion. På få timer blev der solgt for 135 milliarder kroner Snap aktier.
Aktiernes værdi dukkede omgående med 20 pct, og kursen ligger nu faretruende nær udbudsprisen på 17 USD pr. aktie.
Med andre ord har folk med penge på lommen ikke tjent en krone endnu på deres investering i Snap aktier. Blandt dem sikkert også nogle tusinde danskere, som gerne vil kaste penge i nye tech firmaer.
Det har dog langt fra været en dans på roser og mange ekstra kroner på bankkontoen at satse på IT aktier, viser denne nye infografik fra Statista.
Kun aktierne i to af de senere års bedst kendte børsnoteringer af tech firmaer ligger i dag over udbuds kursen. Resten har investorerne tabt mange penge på. Indtil videre.
Facebook er den, der har klaret sig bedst af alle. I dag er aktien 296 pct. højere end ved børs-introduktionen i maj 2012. Altså tre gange værdien.
Kun Square med speciale i systemer til kreditkort håndtering for butikker ligger også positivt, når man regner i aktiernes værdi.
Den nye infografik viser også en anden interessant ting: Nemlig hvor mange dage det tog for børs-debutanterne, inden aktien faldt ned under udbuds-kursen.
I Facebooks tilfælde tog det f.eks. kun tre dage, mens det varede 652 dage hos Twitter eller 504 hos action kamera producenten GoPro.
Det er vel kun et spørgsmål om (kort) tid, inden Snaps aktier går samme vej….
Ingen kommentarer endnu