Svenskere bygger bro mellem analog og digital tid

Nu er Vespa også en robot

Italienske Vespa har i årtier været arketypen på italiensk livsstil og person transport. På linie med Fiat 500 eller frækt snerrende Alfa Romeo’er.

Vespa scooterne fra Piaggio har gennem årene slæbt tonsvis af indkøbsposer fra supermarkedet  eller kufferter til rejsen.

Nu får de en ekstra lille hjælper. Piaggio har nemlig lanceret en taske robot, der følger sin ejer som en hund.

Gita hedder den elektroniske “vovse”, der kommunikerer trådløst med et bælte, som ejeren bærer om maven.

Bæltet indeholder et kamera i spænden, og brugeren kan f.eks. sætte digitale ”way points” ved tryk på en knap. Dem bruger Gita til at finde hjem igen eller navigere sig frem til et bestemt mål.

Senere vil denne såkaldte SLAM teknologi (Simultaneous Location and Mapping) også blive indbygget i en app, så Gitas ejer kan styre robotten fra sin smartphone.

Op til 20 kilo varer eller tøj kan Gita robotten bære.

Gita har et eget kamera, GPS og en lille computer indbygget, der danner sig et 3-D billede af det geografiske område, robotten befinder sig. På den måde ved Gita altid, hvor ”hun selv” og ejeren befinder sig.

Samtidig sørger ultra-lyds sensorer for, at Gita aldrig kører ind i ting. Det være sig fodgængere, cyklister, biler, mure, gadelamper eller andre forhindringer på vejen. Robotten opdager dem og kører udenom.

Gita er 66 cm høj og udstyret med elektriske motorer, der kan dreje ”hende” som på en tallerken. Hun kan derfor rulle stille og roligt efter sin ejer bærende på dennes indkøb eller klæder tog andet habengut.

Her er Gitas betjeningspanel – en lille cirkelrund touch skærm.

Maksimum 20 kilo kan Gita bære, hvilket jo i princippet også gør hende velegnet til rejser. Dog vil den kørende robot nok hurtigt tiltrække sig lommetyves opmærksomhed i udlandet.

Endnu mere spændende end ”hunde funktionen” er, at Gita også kan arbejde selvstændigt. Den kan nemlig følge retnings angivelserne fra et digitalt landkort og køre ud med varer til kunder.

Hastigheden er op til 30 kilometer i timen, så Gita kan (teoretisk set) tage konkurrencen op med både cykelbude og knallert kørere.

Piaggio tror meget på robot transport i fremtiden. Den italienske koncern har derfor oprettet et eget selskab til formålet – Piaggio Fast Forward.

Gita er både et pigenavn og det italienske ord for en kort tur. I så tilfælde udtales robottens navn som ”jee-ta”.

Gita får sin officielle verdenspremiere i begyndelsen af februar. Piaggio har endnu ikke løftet sløret for, hvad robotten skal koste….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Svenskere bygger bro mellem analog og digital tid