Varme ører og god musik

Huawei og Oppo er Kinas største mobil mærker

Selvom Apples produkter er betydeligt dyrere end sine kinesiske konkurrenter, har iPhone i flere år været den mest solgte smartphone i det kæmpestore land.

Forklaringen er, at mange kinesere er begyndt at tjene gode penge – og så er det vigtigste at vise sin nye rigdom. Gennem en dyr iPhone eller en personbil made in Germany.

Indtil for nylig var iPhones det mest trendy, unge kinesere kunne vise frem. Om det nu var en original telefon fra Apple eller en billig lokal kopi med Android styresystemet ombord.

Men det er slut nu.

I 2016 var iPhone ikke længere den mest solgte mobil i Kina. Den ære tilkommer den kinesiske Oppo R9, der blev solgt i 17 millioner eksemplarer sidste år.

Apples iPhone 6s nåede kun 12 millioner. IPhone 7 kom så sent på markedet, at den ikke nåede at påvirke magtbalancen i toppen af den kinesiske salgsliste.

Ifølge analyse firmaet Counterpoint Research købte kineserne 465 millioner smartphones sidste år. En vækst på seks procent i forhold til 2015.

Oppo kunne glæde sig over en flot fremgang på 109 pct – nok til at tage førstepladsen fra Apple. Også de kinesiske Vivo og Huawei havde stor vækst i salget. Henholdsvis 78 og 21 pct.

Helt omvendt med Apple, hvis iPhone salg i Kina gik ned med 21 pct i 2016. Endnu dårligere gik det for Xiaomi, der ellers ofte bliver kaldt ”Kinas Apple.” Xiaomis smartphone salg faldt med 22 pct.

Counterpoint vurderer, at Apples problem er, at kineserne har kastet deres kærlighed på smartphones i mellemklassen. De kan i dag næsten lige så meget som toptelefonerne, men koster betydeligt mindre.

Apple sælger kun smartphones i de dyre klasser, og det kan sagtens vise sig at blive et problem over hele verden. iPhones er f.eks. for dyre for forbrugerne i udviklingslandene, hvor den store vækst i mobiltelefoner foregår i disse år.

Analytikerne fra Counterpoint vil dog ikke afvise, at Apple kan vinde tabt terræn tilbage i Kina. Afgørende bliver den nye iPhone 8, der lanceres til august eller september.

Hvis iPhone 8 ikke bliver dyrere og kommer med spændende nye features som OLED displays, trådløs og hurtig opladning, kan den sagtens blive en bestseller i Kina.

Hvis man ser på mobil mærkernes liste i Kina – ikke de enkelte modeller – placerer Huawei sig i spidsen:

  1. Huawei – 16,4 pct.
  2. Oppo – 15,5 pct.
  3. Vivo – 13,9 pct.
  4. Xiaomi (MI) – 10,9 pct.
  5. Apple – 10,4 pct.
  6. Samsung – 6,9 pct.

(Kilde: Counterpoint Research)

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Varme ører og god musik