Julekalenderen til whisky fans

Skal Facebook nu også være en jobportal?

Facebook har tilsyneladende kastet sine sultne øjne på LinkedIns 467 millioner brugere, der typisk bruger det sociale medie til at kigge efter job, søge kandidater til en stilling eller til at markedsføre sig business to business.

I hvert fald er Facebook begyndt at prøvekøre en række funktioner, der skal gøre det nemt at annoncere nye jobs og aktivt søge efter og rekruttere kandidater til dem.

De nye job-funktioner vil være en del af Facebooks øgede fokus på virksomheder som kunder. Langt de fleste af Facebooks nuværende brugere er privatpersoner.

facebook-at-work-6

Et andet eksempel på Facebooks åbenlyse interesse for flere erhvervskunder er Facebook for Business – et slags internt socialt netværk i virksomheder, der kan erstatte traditionelle intranet med Facebook funktioner, som de fleste ansatte kender.

Ifølge Facebook bruger et voksende antal små virksomheder det sociale medie til at annoncere efter nyt personale – og omvendt ser man også ofte privatpersoner fortælle om deres job-ønsker via indlæg på Facebook.

Facebook stiller i øjeblikket de nye job-funktioner til rådighed for Facebook Page administratorer i en række udvalgte markeder.

facebook-job-annoncer-1

 

Bliver de en succes, vil Facebook ikke udelukke, at de bliver rullet ud i hele verden – inklusive i.

Sker det, kunne man godt forestille sig, at ledelsen hos LinkedIn begynder at ryste lidt i bukserne. Facebook har trods alt 1,75 milliarder aktive brugere hver måned. Desuden har Facebook en meget effektiv marketing maskine.

De nye Facebook funktioner gemmer sig bag en ny ”Job” knap på skærmen, og de vil kunne bruges af både jobsøgere og job-udbydere.

facebook-job-annoncer-2

Sidstnævnte får f.eks. en skabelon, hvor de kan beskrive jobbet, de søger folk til. Med angivelse af f.eks. titel, arbejdssted, jobtype, arbejdstid, forventet uddannelse, lønforhold og en kort præsentation af arbejdsgiveren.

Job-annoncen vil så optræde i både virksomhedens ”nyhedsstrøm”, som firmaets ”følgere” på Facebook modtager – og i et mere åbent forum – en slags jobsektion – der gemmer sig bag ”Job” knappen.

Facebook brugere kan søge jobbet ved at klikke på en ”ansøg” knap. Her åbner så en standard formular med rubrikker, man kan udfylde om sig selv, ens uddannelse, hidtidige karriere og motiv for at søge netop dette job.

Facebook integrerer samtidig informationer fra ansøgerens åbne profil på Facebook. Derfor vil det nok være en fordel at opdatere sin Facebook bio med flere detaljer om sit arbejdsliv.

Det hele vil til sidst blive sendt som en meddelelse til den virksomhed, der har postet stillings-annoncen på Facebook….

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Julekalenderen til whisky fans