Styr hyggelyset fra mobilen

Folk gider ikke købe smartwatches

Hver uge kommer der nye smart-ure. I stadig nye designs og til priser, der typisk falder og falder.

Med andre ord burde millioner af mennesker nu kaste sig over de små digitale vidundere til håndleddet. Urene bliver jo bedre og billigere.

Praksis viser imidlertid noget helt andet.

Ifølge analysefirmaet Kantar Worldpanel ejer kun 3,2 pct. af de europæiske forbrugere et smartwatch eller har købt et for nylig.

apple-watch-analyse-4

Dermed er urene langt mindre udbredte hos publikum end f.eks. smartphones og pc’er. På trods af, at smartwatches nu har været på markedet i større antal i et par år.

Apple dominerer fortsat det europæiske smart-ur marked. I årets andet kvartal, der sluttede i juli, stod der Apple Watch på 31,8 pct. af urene.

Kantar Worldpanel har foretaget sine målinger i Europas fire største markeder Tyskland, England, Frankrig og Italien. I princippet kan tallene derfor se anderledes i mindre lande som f.eks. Danmark.

apple-smartqatch-analyse-3

Analyse folkene placerer smart-ure som en del af det såkaldte ”wearables” marked, der også omfatter fitness ure, motions armbånd osv.

Dette marked er moderat voksende, og omkring 8 pct. af de europæiske forbrugere ejer i dag en eller anden form for ”wearable” gadget.

Apples nye Watch 2 indgår ikke i Kantars analyse. Uret kom først på markedet her i september, mens Kantars tal er indsamlet fra april til og med juni.

Godt 11 pct. af Europas konsumenter siger dog, at de planlægger at købe en ”wearable” inden for de næste 12 måneder. Måske vil det betyde, at Kantars tal ser for udbredelsen af smart-ure vil se større ud om et år….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Styr hyggelyset fra mobilen