Bliver vinen dyrere nu?

200 km strøm på otte minutter

Der er flere store hurdles, der skal overvindes, inden elbiler for alvor bliver almindelige på vores veje og kan afløse de nuværende benzin- og diesel-drevne køretøjer. Også selvom nogle politikere gerne vil få det til at se ud, som om vi kunne vende vores infrastruktur på en tallerken og på et par år eller tre.

Den ene udfordring er selve batterierne. Efter mange år, hvor der ikke skete meget i udvikling af nye typer batterier – bil-industrien var ikke interesseret – hinker teknologien efter resten af verden. De nuværende batterier er giftige og kan let brænde. Så er de i sidste ende en miljømæssig gevinst?

Det andet problem er den danske beskatning af biler. Så længe elbiler er (mindst) lige så dyre som benzin køretøjer, vil de aldrig blive en succes. Man kan gøre som i Norge, hvor elbiler er langt billigere. Det har gjort, at 1/3 af alle ny-indregistrerede personbiler kører på el. Interessant i et land, der ellers er blevet vildt rigt på olie – og dermed benzin og diesel.

ABB holdt premiere på sin nye Terra High DC biloplader i forbindelse med Hannover Messe i Tyskland forleden. Om den tyske forbundskansler Angela Merkel er mest interesseret i BMW’s sporty elbil eller ABBs oplader er svært at se ud fra dette billede.

Den tredje udfordring er at skabe et netværk af ladestationer, hvor elbilister kan tanke lige så hurtigt ny energi, som det i dag er at fylde fossilt brændstof i tanken. Er olieselskaberne f.eks. ærligt interesserede i at sætte ladestationer op på alle deres tankstationer – ved siden af de traditionelle benzinsøjler? Der er vel også gode penge at tjene på elbilisterne. De drikker lige så meget kaffe og sodavand og spiser lige så mange pølser og sandwiches som deres kolleger i benzin bilerne.

Den fjerde hurdle er så at udvikle systemer, der kan lade batterier op hurtigt. På samme måde som vi har set Quick Charge kredsløbene i moderne mobiltelefoner. Ingen har lyst til, at det skal tage mange timer at hive ny strøm ind i en elbil.

Den schweiziske industri gigant ABB har netop præsenteret en løsning på sidstnævnte problem. ABB’s nye Terra High Power DC system er tre gange hurtigere end Teslas meget omtalte Superchargers.

Tesla har fire SuperCharger stationer i København og Malmø. De kan aflevere op til 120 kW til batterierne i en kostbar Tesla Model S sports-limousine.

Det kan levere imponerende 350 kilowatt, så en almindelig elbil kan få tilført energi til 200 kilometers kørsel på bare otte minutter. Eneste forudsætning – biler og batterier skal være kompatible med ABB’s system. Og det er ingen lige nu.

I dag er ladetiden meget sløvere. 60 eller 90 kW er det typiske, og Teslas Supercharger kan pumpe ny strøm i en Model S limousine med en fart på 120 kilowatt. Med andre ord er ABB tre gange hurtigere.

Uheldigvis findes der slet ingen elbiler på markedet lige nu, som kan håndtere en sådan strøm af strøm. De fleste elbiler kan klare omkring 50 kW, og den nye Nissan Leaf årgang 2018 tager maksimalt 100 kW. Teslas kommende Model 3 skal så kunne sluge mellem180 og 200 kW, selvom de første eksemplarer kun tåler 100.

Udadtil ligner fremtidens tankstationer dem, vi kender i dag. Blot er det ikke benzin eller diesel, der flyder ud af standerne, men elektrisk strøm.

ABB understreger, at det ikke er den rene leg at lade et batteri op superhurtigt. Man kan ikke bare fylde et lithium batteri op som en tom mælkejunge med en trykslange. Det er teknisk meget sværere, fordi man risikerer, at batteriet bliver overbelastet og skummer over. Sker det, bliver det farligt. Det mindste, der kan ske, er at batteriet tager skade.

Det bliver spændende at se, om ABB får lavet aftaler om at installere Terra High Power ladestationer langs vejene i Europa og måske Danmark.

De vil dog i første omgang ikke kunne udnytte deres potentiale fuldt ud og lyn-oplade personbiler. I stedet kan kapaciteten på 350 kilowatt fordeles på flere udgange, så f.eks. fire, fem eller syv biler kan blive tanket op på samme tid med energi fra samme stander….

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Bliver vinen dyrere nu?